Ο Ν. Ηγουμενίδης για τις επιπτώσεις του νέου χωροταξικού

Με μια σειρά επιμέρους παρατηρήσεων για το χωροταξικό νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή η Κυβέρνηση επανήλθε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Νίκος Ηγουμενίδης με παρέμβασή του στον τοπικό Τύπο της Κρήτης.

«Μέσα σε συνθήκες έκρηξης της πανδημίας η Κυβέρνηση έφερε και ψήφισε ένα νομοσχέδιο-σκούπα με ατελείωτες περιβαλλοντικές διατάξεις  – από την αυθαίρετη δόμηση, τη χωροταξία, τα ειδικά πολεοδομικά, τις τουριστικές εγκαταστάσεις μέχρι τη θαλάσσια χωροταξία, τις χρήσεις γης και τους Οικοδομικούς Κανονισμούς», σημειώνει με άρθρο του στην εφημερίδα «Πατρίδα» της Κρήτης ο βουλευτής Ηρακλείου, τονίζοντας ότι «ήταν σχεδόν αδύνατον οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι πολίτες στον ελάχιστο χρόνο που διατέθηκε για δημόσια διαβούλευση να παρακολουθήσουν κάθε διάταξη ή ακόμη και επί της αρχής το ίδιο το νομοσχέδιο».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης για το θέμα παρενέβη την προηγούμενη εβδομάδα κατά τη συζήτηση στη Βουλή και κατέθεσε στα πρακτικά υπομνήματα συλλόγων και φορέων της Κρήτης, ενώ με τη νέα του παρέμβαση για το ίδιο το νομοσχέδιο και τις επιπτώσείς του επισημαίνει:

  1. «Πολλές χάρες σε λίγους». Με αυτή τη λακωνική φράση χαρακτήρισε μηχανικός με μεγάλη εμπειρία στο χώρο της Πολεοδομίας, το νομοσχέδιο όταν του ζήτησα μια συνοπτική εικόνα για αυτό. Το έμπειρο μάτι του ειδικού βλέπει αμέσως τις πολλές και διάσπαρτες «φωτογραφικές» διατάξεις με πρώτη και καλύτερη «φωτογραφία» τη λύση που δίνει η κυβέρνηση για το ακίνητο που κρύβει τη θέα στην Ακρόπολη ή τη διάταξη για τα «ψηλά» κτίρια στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ δίδοντας εξαιρέσεις στην προσμέτρηση της δόμησης.
  2.     Αντί η Κυβέρνηση να «πατήσει» στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και να προχωρήσει σε τυχόν βελτιώσεις στο νόμο για το δομημένο περιβάλλον επιχειρεί είτε να «ξηλώσει» είτε να παρακάμψει το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν εμβαθύνει και δεν προχωρά στο θέμα της εξ αδιαιρέτου ιδιοκτησίας στο οποίο πρέπει να βρεθεί λύση μαζί με όλους τους φορείς, αλλά και δεν εφαρμόζει όσα νομοθετήσαμε το 2017 για τα σχέδια πόλης: το 25% από τα πρόστιμα να αποδίδεται στην Περιφέρεια για τις δράσεις του Παρατηρητηρίου, το 25% στον δήμο, και το υπόλοιπο 50% στο Πράσινο Ταμείο για δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου.
  3.   Για την εμπειρία του προηγούμενου νόμου στο Ηράκλειο. Από τα πρόσφατα στοιχεία που μας διαβίβασε το αρμόδιο Υπουργείο, φαίνεται ότι στο Ηράκλειο μετά την ψήφιση του νόμου για το δομημένο περιβάλλον το 2017, σημαντικός αριθμός πολιτών υπέβαλε αίτηση υπαγωγής και εντάχθηκε, με τα «περαιωμένα» πρόστιμα να υπερβαίνουν συνολικά τα 7 εκ ευρώ στο Νομό. Μόνο ο Δήμος Ηρακλείου φαίνεται να συγκεντρώνει ποσά άνω των 4 εκ και ο Δήμος Μαλεβιζίου 1,5 εκ ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι υποθέσεις που υποβλήθηκαν για μεταφορά στον Ν4495/17 από τους προηγούμενους νόμους. Τι σημαίνει αυτό; Ότι ο νόμος για το δομημένο περιβάλλον που μετά από ευρεία διαβούλευση στηρίχθηκε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν ένας επιτυχημένος νόμος.
  4. Για το θέμα των παρεκκλίσεων: αφ’ ενός χτυπά την μικρή περιουσία, αφ’ ετέρου ανοίγει την πόρτα στην «τακτοποίηση» όχι του πολυδιάστατου χώρου, αλλά της εξατομικευμένης περίπτωσης. Πεδίο δόξης λαμπρό για το «πελατειακό κράτος», με άλλοθι τον περιορισμό ή την κατάργηση της εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών δόμησης, χωρίς κανένα χωρικό/πολεοδομικό σχεδιασμό.
  5. Την ώρα που το Κτηματολογικό Γραφείο στο Ηράκλειο στενάζει χωρίς προσωπικό, το Υπουργείο αντί να προχωρά άμεσα στη στελέχωσή του, προχωρά στη σύσταση σειράς Επιτροπών, πχ. Επιτροπές Εξέτασης Υποθέσεων Κτηματογράφησης, εντείνοντας μια χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία σε βάρος των πολιτών. Παράλληλα, σήμερα  κινδυνεύουν μέσα από μια δαιδαλώδη γραφειοκρατία τμήματα δημοτικής περιουσίας που εμφανίζονται ως ιδιοκτησία ιδιωτών ή με διαφορετικά όρια ή εμβαδό που πρέπει να διασφαλιστούν με τον απαραίτητο χρόνο.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ