Λ. Αυγενάκης για την καταπολέμηση της σεξουαλικής παρενόχλησης παιδιών στον αθλητισμό

Διαδικτυακή Ημερίδα, με θέμα «Start to Talk/Σπάσε τη Σιωπή – Μίλησε, Μην Ανέχεσαι», διοργάνωσε το Υφυπουργείο Αθλητισμού, στο πλαίσιο του προγράμματος του Συμβουλίου της Ευρώπης για την «Προστασία των Παιδιών στον Αθλητισμό».

Σύμφωνα με έρευνες, ένα στα πέντε παιδιά στην Ευρώπη κακοποιείται σεξουαλικά.  Η «σεξουαλική βία» είναι ένας ευρύς όρος, ο οποίος περιλαμβάνει τη «σεξουαλική παρενόχληση» και τη «σεξουαλική κακοποίηση». Δυστυχώς, το 1/3 των παιδιών, τα οποία έχουν πέσει θύματα σεξουαλικής βίας, δεν μιλούν ποτέ και από τον κύκλο εμπιστοσύνης τους προέρχεται το 80% των δραστών. Ανάλογα φαινόμενα έχουν εντοπιστεί και στο χώρο του αθλητισμού.

Ο οικοδεσπότης της Ημερίδας, Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «αποτελεί προτεραιότητά μας η προστασία των παιδιών. Μάλιστα, ενδεικτικό της σημασίας που δίνουμε αποτελεί το γεγονός ότι τα δύο κεντρικά θέματα που θέσαμε, στο πλαίσιο της Ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου, είναι:

  • η Αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Χάρτας Αθλητισμού, και
  • τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στον Αθλητισμό.

Ωστόσο, η χώρα μας δεν είχε επιδείξει σημαντική πρόοδο στην καταγραφή, κατανόηση και φυσικά αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος».

 

Όπως τόνισε ο κ. Αυγενάκης «από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μου στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα αυτό, το οποίο χρήζει προσεκτικής και ουσιαστικής αντιμετώπισης και, φυσικά, δεν επιλύεται με απλό και άμεσο τρόπο. Απαιτεί προγραμματισμό, συμμετοχή της κοινωνίας, ενημέρωση και ευαισθητοποίησή της».

 

Στη συνέχεια, ο Υφυπουργός Αθλητισμού απαρίθμησε τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από πλευράς του:

  • Στην Ευρωπαϊκή Ένωση συζητάμε το ζήτημα σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών, αναζητώντας βέλτιστες πρακτικές και κατάλληλους τρόπους αντιμετώπισης.
  • Στο Συμβούλιο της Ευρώπης, στο πλαίσιο της Χάρτας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στον Αθλητισμό, στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ένα κοινό πλαίσιο αρχών και θέσεων.
  • Δημιουργούμε στη ΓΓΑ το Μητρώο Προπονητών, που δεν υπάρχει, ώστε να υπάρχουν σαφή κριτήρια για το ποιος/ποια αναλαμβάνει να προπονήσει τα παιδιά μας, ποιο είναι το πρόσωπο στο οποίο εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, ποιο είναι το πρόσωπο που εμπιστεύονται τα παιδιά μας.

Άλλωστε, στην αντιμετώπιση του προβλήματος, ίσως η πιο σημαντική παράμετρος είναι η σχέση προπονητή – αθλητή, δεδομένου ότι ο προπονητής είναι το πρόσωπο που εμπιστεύεται ένα παιδί και ακολουθεί τις οδηγίες του.

  • Υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού (ΚΜΟΠ) για θέματα εκφοβισμού (μπούλινγκ). Διότι και ο εκφοβισμός αποτελεί παράμετρο κακοποίησης.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, αναπτύσσουμε δράσεις ευαισθητοποίησης σε θέματα εκφοβισμού με τη δράση «Ζήσε χωρίς Εκφοβισμό» (Live without Bullying). 

  • Παράλληλα, έχουμε αναπτύξει δράσεις, όπως το πρόγραμμα «Ζήσε Αθλητικά», με αποστολή την προώθηση του Αθλητικού Ιδεώδους και του Αθλητικού Ήθους ως προτύπου της καθημερινής ζωής, όπου, μεταξύ άλλων, οι Ολυμπιονίκες και Παγκόσμιοι Πρωταθλητές που συμμετέχουν, ευαισθητοποιούν τα παιδιά σε ζητήματα αθλητισμού και υγιούς και ασφαλούς τρόπου ζωής.
  • Στηρίζουμε το πρόγραμμα HALT (στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ Αθλητισμός) και αναπτύσσουμε συνεργασίες και συνέργειες με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα παρενόχλησης και κακοποίησης στον αθλητισμό.
  • Υιοθετούμε και προσαρμόζουμε στα δεδομένα της χώρας μας, μέσω της διαμόρφωσης του εθνικού πλαισίου για την προστασία των παιδιών και των νέων, τα οκτώ διεθνή μέτρα για την προστασία του παιδιού στον αθλητισμό:
  • Ανάπτυξη εθνικής πολιτικής.
  • Διαδικασίες που να δίνουν ικανοποιητικές απαντήσεις σε αμφιβολίες/ενδοιασμούς και ανησυχίες.
  • Παροχή συμβουλών και υποστήριξης
  • Ελαχιστοποίηση των κινδύνων για τα παιδιά και νεαρά άτομα
  • Οδηγίες συμπεριφοράς
  • Πρόληψη, εκπαίδευση και επικοινωνία
  • Συνεργασία με συνεργάτες/εταίρους
  • Παρακολούθηση και αξιολόγηση
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content