Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ο νέος ΒΟΑΚ

Τέλη του 2022 θα στήνονται εργοτάξια - "To μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο του αιώνα στην Κρήτη δεν μπορεί να γίνει χωρίς διόδια" τόνισε ο Πρωθυπουργός

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ένα εμβληματικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη, καθώς προχθες από τα Χανιά, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, παρουσίασαν τον σχεδιασμό για την δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα του νησιού καθώς και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου στην παλιά πόλη των Χανίων, προβλέπει νέες χαράξεις, τούνελ- σήραγγες, γέφυρες και ανισόπεδους κόμβους.

 

Κ.Μητσοτάκης: Καταβάλλαμε μεγάλη προσπάθεια για τη χρηματοδότηση

Από το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι θα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη, για τον οποίο έχει διασφαλιστεί πλήρης χρηματοδότηση.

“Χωρίς τον Βόρειο οδικό Άξονα η Κρήτη θα έμενε ανατπυξιακά ακρωτηριασμένη σε σχέση με τα έργα στην υπόλοιπη Ελλάδα, τόνισε ο πρωθυπουργός μιλώντας για “έργο -οδηγό για την Κρήτη και δρόμο προς το μέλλον, με φιλικό για το περιβάλλον αποτύπωμα”.

Ο κ. Μητσοτάκης μνημόνευσε τον πατέρα του Κωνσταντίνο Μητσοτάκη που είχε όπως είπε το ίδιο όραμα και “στο πρόσωπό του τιμούμε όλους όσους έβαλαν ένα λιθαράκι στην ιστορική πορεία της Κρήτης”. “Είμαι εδώ για να ξαναπώ ό,τι και προεκλογικά, ότι η Κρήτη θα αποκτήσει τον δρόμο που της αξίζει, τόνισε.

Στην ομιλία του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε μεταξύ άλλων:

“Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Κώστα Καραμανλή, στον Γιάννη Κεφαλλογιάννη και στον Γιώργο Καραγιάννη και σε όλες τις υπηρεσίες του Υπουρείου. Εργαστήκατε πολύ σκληρά. Ανακοινώνουμε με μεγάλη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα του σπουδαιότερο αναπτυξιακού έργου του αιώνα για την Κρήτη. Για δεκαετίες ο ΒΟΑΚ παρέμενε ο ίδιος. Η Κρήτη έμεινε πίσω στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Δεσμεύτηκα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Σας είχα πει ότι ο δρόμος θα έχει διόδια. Υπήρχε μελετητική ανωριμότητα και χρηματοδοτική ανεπάρκεια. Εξαγγέλλουμε χρονοδιάγραμμα, μετά από μεγάλη προσπάθεια! Ως προς τη χρηματοδότηση, προσωπικά και το επιτελείο μου καταβάλλαμε μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλιστεί από το νεοσυσταθέν Ταμείο Ανάκαμψης και ήταν πολύ δύσκολο αυτό! Γιατί το ταμείο χρηματοδοτεί έργα του μέλλοντος και ο ΒΟΑΚ ήταν ένα έργο που ερχόταν από το παρελθόν. Θεωρούμε ότι έχουμε τη χρηματοδότηση εξασφαλισμένη. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μεγαλύετρος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη! Η ανάγκη και η σημασία του είναι δεδομένα. Η Κρήτη θα παραμείνει “ακρωτηριασμένη” αν δεν κατασκευαστεί. Αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Θρηνήσαμε πολλά θύματα στην Κρήτη. Κάνουμε επίσης βελτιώσεις σε σημεία που θεωρούνται επικίνδυνα.Ο ΒΟΑΚ θα είναι δρόμος του μέλλοντος, θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ξέρουμε ότι θα υπάρξουν δυσκολίες και ξέρουμε ότι οι λόγοι που δεν έγινε έως σήμερα είναι ότι υπήρχαν θέματα και ζητήματα με τοπικούς παράγοντες. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα ενιαίο έργο που θα γίνει πραγματικότητα όπως και άλλα έργα όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι στο Ηράκλειο”

Θα έχει διόδια 

Όπως τόνισε ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ο νέος ΒΟΑΚ θα έχει διόδια τονίζοντας: “Δεν μπορεί να γίνει αλλιώς κι όποιος λέει κάτι άλλο λέει ψέματα. Δεν μας αρέσουν τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Σήμερα είναι σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Λέμε με απόλυτη σιγουριά ότι η Κρήτη θα αποκτήσει την Εθνική οδό που της αξίζει. Θα ενώνει το νησί α από την Κίσαμο έως τη Σητεία. Δεν λαϊκίζουμε και εμείς λέμε την αλήθεια και δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις.. Εκτιμούμε ότι στα τέλη του 2022 θα στήνονται εργοτάξια, έως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα “μέτωπα” του έργου.”

Σταύρος Αρναουτάκης: «ιστορική μέρα η σημερινή για την Κρήτη» 

«Ιστορική» χαρακτήρισε τη σημερινή μέρα για την Κρήτη ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ανακοίνωσης του Βόρειου Οδικού Άξονα που είναι σε εξέλιξη στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά.

Καλωσορίζοντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο Στ. Αρναουτάκης υπογράμμισε πως για τον ΒΟΑΚ έχουμε μια νέα χάραξη. «Από την πλευρά τη δική μας θελουμε να συμβάλλουμε θετικά έτσι ώστε όποια μικρά ή μεγάλα προβλήματα προκύψουν να αντιμετωπιστούν και να υλοποιηθεί αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη».

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης υπογράμμισε πως αυτή η δεκαετία είναι η δεκαετία των μεγάλων έργων για το νησί και απεύθυνε έκκληση προς τον πρωθυπουργό για την στήριξη της στρατηγικής που θα δημιουργήσει στην Κρήτη ένα κόμβο καινοτομίας η οποία θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Εύχομαι να είμαστε καλά και να ξεκινήσει σύντομα αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο», ανέφερε στην κατακλείδα του χαιρετισμού του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.

O Δήμαρχος Ηρακλείου 

Στην εκδήλωση παρουσίασης του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, η οποία πραγματοποιήθηκε στα Χανιά το απόγευμα του Σαββάτου 28 Μαΐου, παρευρέθηκε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός.
Αμέσως μετά ο Δήμαρχος δήλωσε: «Παρακολουθήσαμε με ενδιαφέρον την παρουσίαση του σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ , ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο το οποίο έχει ανάγκη η Κρήτη εδώ και πολλά χρόνια. Είναι ευχάριστο ότι ακούστηκαν συγκεκριμένες δεσμεύσεις όσον αφορά στην χάραξη, τη χρηματοδότηση και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του. Ευελπιστούμε ότι από εδώ  κι εμπρός,  το έργο  θα προχωρήσει επιτέλους, χωρίς εμπόδια».
Τεχνικά χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ

Τα τεχνικά στοιχεία του μεγάλου έργου παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Ειδικότερα, για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο το έργο περιλαμβάνει: 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης με συνολικό πλάτος 21,5 μέτρα και κεντρική νησίδα. 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Ο νέος ΒΟΑΚ που θα συνδέει την Δυτική με την Ανατολική Κρήτη, θα έχει σε όλο το μήκος του προστατευτικό διαχωριστικό ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, φωτισμό και με την ολοκλήρωση του θα αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειας και μεταφορών στο νησί.

Για την υλοποίηση του θα χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ποσό 427 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μελετητική ωριμότητα, η χάραξη του δρόμου, η κατάθεση Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, δημιουργεί την αισιοδοξία για το πολύπαθο έργο. Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, η Β΄ φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε και έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων στο αρμόδιο Υπουργείο, ενώ το τμήμα Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος, θα γίνει με ΣΔΙΤ. Παράλληλα έχουν ανατεθεί και οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά.

Το κομμάτι Κίσαμος – Χανιά θα εκτελεστεί ως προαίρεση της σύμβασης παραχώρησης. Είναι εκτιμώμενου κόστους 180 εκατ. Αφορά σε 37,5 χλμ, 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας συν ΛΕΑ ανά κατεύθυνση.

Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος θα εκτελεστεί με σύστημα παραχώρησης. Αφορά σε 157,5 χλμ από τα οποία έχουν κατασκευαστεί τα 51χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μόνου κλάδου συνολικού μήκους 34χλμ. 10,8 χλμ νέες γέφυρες 23εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα. Επίσης προβλέπονται 20 νέοι ανισόπεδου κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δις.

Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Είναι μήκους 22,44 χλμ και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες, ΛΕΑ ανά κατευθυνση. Θα περιλαμβάνει 5 νέους ανισόπεδους κομβους, 12 γέφυρες μόνου κλάδου, 5 σήραγγες μόνου κλάδου, 1 cut & cover διπλού κλάδου, 80 οχετοθ. Το κόστος εκτιμάται στα 290 εκατ.

Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο από το ταμείο ανάκαμψης. Το μήκος είναι 14 χλμ (κατασκευή / επισκευή παράπλευρου και κάθετου δικτύου), θα έχει 2+2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. Το τμήμα Άγιος Νικόλαος -Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.

Άγιος Νικόλαος – Σητεία: Το τμήμα “Καλό χωριό – γέφυρα Φρουζή” και “γέφυρα Φρουζή – παράκαμψη Παχιά Άμμος” μήκους 11χλμ. Εκτιμώμενο κόστος 120 εκατ. Στο υπόλοιπο τμήμα (Άγιος Νικόλαος -Καλο χωριό) συνολικού μήκους 50 χλμ μελετάται για να μπορέσει να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ ως ενιαίο έργο.

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content