Τί είπαν σήμερα στη Βουλή για το αεροδρόμιο Καστελλίου

Στη συζήτηση που έγινε σήμερα στη Βουλή (3η συνεδρίαση Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής) στο νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης για το Αεροδρόμιο στο Καστέλλι, εισηγητές ήταν ο κ. Ν. Ηγουμενίδης από τον ΣΥΡΙΖΑ και  ο κ. Β. Κεγκέρογλου από το ΚΙΝΑΛ. 

Ο κ. Ν. ΗΓΟΥΜΕΝΊΔΗΣ

«Η κυβέρνηση μας, η Αριστερά, δεν αφήνει την Κρήτη χωρίς υποδομές», τόνισε συμπερασματικά σήμερα από το βήμα της Βουλής ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης για το Αεροδρόμιο Καστελλίου και βουλευτής Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης.

«Από το 2015 η κυβέρνηση συνολικά αλλά και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει κάνει ένα τιτάνιο έργο για να επανεκκινήσει όλα τα οδικά έργα αλλά και πολλά έργα υποδομής σε όλη την χώρα. Έργα που παρέμεναν βαλτωμένα, χωρίς χρηματοδότηση και χωρίς καμία πιθανότητα ολοκλήρωσής», υπογράμμισε ο Νίκος Ηγουμενίδης στην σημερινή 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής Εμπορίου για την κύρωση της σύμβασης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

«Κι όμως 4 χρόνια μετά, τα περισσότερα από αυτά είναι ολοκληρωμένα, ή σε φάση ολοκλήρωσης. Αυτό δεν μπορούν να το αποδεχθούν επειδή δεν τους συμφέρει πολιτικά. Κάθε φορά που οι τοπικές κοινωνίες χαίρονται ένα ολοκληρωμένο έργο, η ΝΔ είναι αναγκασμένη να δει στον καθρέφτη το αληθινό πρόσωπό της, κι αυτό είναι δύσκολο ομολογουμένως», ανέφερε ο ίδιος χαρακτηριστικά. 

Ο Νίκος Ηγουμενίδης έδωσε την εικόνα από τα έργα που είδε από κοντά πριν από λίγες μέρες ο Πρωθυπουργός και για τα έργα που ήδη ολοκληρώνονται: «Η γέφυρα στο Χαμέζι, στο Δήμο Σητείας που δόθηκε στην κυκλοφορία, η γέφυρα του Αποσελέμη, τμήμα του ΒΟΑΚ στο Δήμο Χερσονήσου, που δόθηκε στην κυκλοφορία, ο ανισόπεδος κόμβος στην Αγία Πελαγία στο Δήμο Μαλεβιζίου που επιτέλους μπήκε στο στάδιο υλοποίησης, ο δρόμος Ηράκλειο – Μεσσαρά στην ενδοχώρα του νομού Ηρακλείου, που παραδίνεται στην κυκλοφορία, η διαχείριση των υδατικών πόρων του Φράγματος του Αποσελέμη -σχεδόν οι μισοί υδατικοί πόροι της Κρήτης- από τον ΟΑΚ.»

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι τα παραπάνω έργα πέρα από την επίδραση που ήδη έχουν στην καθημερινότητα των Κρητικών, έχουν παράλληλα υψηλό συμβολισμό, ενώ έκανε σύντομη αναφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα για την οποία την Πέμπτη υπογράφεται η δανειακή σύμβαση μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση της κατασκευής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, αλλά και «στα άνω των 50 εκ ευρώ που ανακοινώσαμε ότι εξασφαλίστηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσα από τον «ΦιλόΔημο» για το Ηράκλειο τα δύο τελευταία χρόνια για μικρά και μεγάλα, αλλά με πραγματικό κοινωνικό αντίκρισμα, έργα».

Αναφορικά με τη σύμβαση και σε συνέχεια της ακρόασης φορέων, ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε διεξοδικά στην επιλογή του Καστελίου για το νέο αεροδρόμιο και στους λόγους απόρριψης της αναβάθμισης του νυν αεροδρομίου, στο χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα, στα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία αλλά και στην ανάγκη ειδικής πρόβλεψης για τους ανθρώπους που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, αλλά και στην προοπτική της σημερινής έκτασης του Αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης».

Σχετικά με την έκταση του «Νίκος Καζαντζάκης» ανέφερε: «Υπάρχει η αρνητική εμπειρία της αξιοποίησης του Ελληνικού, αλλά για την Κρήτη, πολύ περισσότερα χρόνια, της αξιοποίησης του χώρου των εγκαταστάσεων της πρώην Αμερικανικής στρατιωτικής βάσης στις Γούρνες. Είναι απαραίτητο, να ξεκινήσει οργανωμένη συζήτηση για την καταγραφή των αναγκών, την καταγραφή των διαθέσιμων χώρων και την αξιοποίηση της έκτασης τόσο του «Νίκος Καζαντζάκης» όσο και των παρακείμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων», υπογράμμισε ο Νίκος Ηγουμενίδης.

 

Β.Κεγκέρογλου, εισηγητής Κινήματος Αλλαγής: «Να κατασκευαστεί σωστά και να διασφαλιστεί η βέλτιστη λειτουργία για το νέο Διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου»

 

Το έργο του Νέου Διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης έχει τη σφραγίδα του ΠΑΣΟΚ και πρέπει να ανακτηθεί ο χαμένος χρόνος από τις ολιγωρίες της Ν.Δ και του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ο κ. Β. Κεγκέρογλου.

Το έργο του νέου αεροδρομίου είναι παραπάνω από αναγκαίο για να  διασφαλιστεί η αναπτυξιακή προοπτική του νησιού και πρέπει να κατασκευαστεί σωστά και να διασφαλιστεί η βέλτιστη λειτουργία του, με σεβασμό στο περιβάλλον, στην βιώσιμη ανάπτυξη της Κρήτης, στην πολιτιστική μας κληρονομιά και κυρίως με ωφέλεια της τοπικής κοινωνίας.

Η Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για την υλοποίηση και λειτουργία του Νέου διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Α.Ε στο Καστέλι αποτελεί κρίσιμη συνέχεια μιας προσπάθειας που άρχισε πριν από πολλά χρόνια, με πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών και πολιτικές αποφάσεις του ΠΑΣΟΚ  το 2003 και με δεδομένο ότι  το υφιστάμενο αεροδρόμιο δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει ικανοποιητικά την μεγάλη και διαρκώς αυξανόμενη αεροπορική κίνηση της Κρήτης αλλά και να εγγυηθεί την ασφάλεια των κατοίκων.

Η έγκριση της σύμβασης πρέπει να συνοδευτεί από πρωτοβουλίες και Κυβερνητικές αποφάσεις:

1.Το πρώτο που πρέπει να ανακοινώσει ο Υπουργός και να εκδώσει αποφάσεις η Κυβέρνηση αφορά το ειδικό αναπτυξιακό  της περιοχής που μέχρι τώρα είναι λόγια του αέρα. Ο κ.Σπίρτζης οφείλει να μας πει το ακριβές ύψος της ετήσιας δημόσιας χρηματοδότησης και την χρονική διάρκεια της,  ώστε να συγκροτηθεί το πρόγραμμα.

Παράλληλα με την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης (ΣΠ) έχουμε ήδη προτείνει:

2. Χρηματοδότηση τώρα της μελέτης του τοπικού χωροταξικού με τις χρήσεις γης ώστε να προετοιμαστεί η περιοχή για  να υποδεχθεί τη λειτουργία του νέου Α/Δ, αφού αυτή  αναμένεται να αναπτυχθεί με γοργούς ρυθμούς. 

Οι νέες δραστηριότητες και οι νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, αλλά και οι ακόμα περισσότερες κατά τη λειτουργία του Α/Δ θα δημιουργήσουν μια εκρηκτική ανάπτυξη, η οποία αν δεν προετοιμαστεί και κανονιστεί  θα καταλήξει να είναι εν πολλοίς άναρχη.

3.Ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων με δίκαιες αποζημιώσεις.

Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, εξαιτίας των λαθεμένων διαδικασιών που επελέγησαν. Καταβολή δίκαιων αποζημιώσεων με υιοθέτηση της πρότασης μας για προσαύξηση των ποσών απαλλοτριώσεων που προβλέπονται στις  δικαστικές αποφάσεις  ανάλογα με το ποσοστό απώλειας της περιουσίας ανά ιδιοκτήτη.Π.χ Για 100% απώλειας της περιουσίας προσαύξηση της αποζημίωσης  κατά 50%  

4.Ένταξη του ονόματος «Καστελίου» στην επωνυμία του φορέα που πρέπει να είναι ως εξής: «Διεθνής Αερολιμένας Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε».

5.Όλες οι νέες θέσεις εργασίας τόσο στο φορέα όσο και στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς που θα λειτουργήσουν στο αεροδρόμιο να διέπονται εκτός από τα προσόντα και από το κριτήριο της εντοπιότητας, όπως ήδη εφαρμόζεται σε άλλους  οργανισμούς δημοσίου ή συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

6.Σημαντική ενίσχυση αντιπλημμυρικών έργων  αφού ληφθούν  υπ΄ όψιν και τα νέα δεδομένα όπως εκδηλώθηκαν με τις έντονες βροχοπτώσεις.

7.Ενίσχυση των μέτρων προστασίας του υδροφόρου ορίζοντα.

8.Ένταξη   στον βιολογικό καθαρισμό όλων  των γύρω οικισμών που δεν περιλαμβάνονται άλλα και όσων  έχουν στοιχειώδη εγκατάσταση  επεξεργασίας λυμάτων .

9.Μέριμνα για την θωράκιση ακόμη και την μετεγκατάσταση των πλέον θιγόμενων οικισμών με κατάλληλους όρους και προϋποθέσεις.

10.Αύξηση του ανταποδοτικού οφέλους για το Δήμο Μίνωα Πεδιάδας στο 2% και παραχώρηση επιπλέον χώρων στον Δήμο για την προβολή του τοπικού πολιτισμού και των προϊόντων καθώς και άλλων χώρων. Το 1% για τους άλλους Δήμους να κατοχυρωθεί ως επιπλέον πόρος.

11.Ολοκληρωμένη οδική σύνδεση  του νέου Α/Δ Καστελίου ,με τα  εξής έργα:

α) Το  οδικό τμήμα Καστέλι έως ανισόπεδο  κόμβο του Ηράκλειο-Βιάννου πρέπει να  κατασκευαστεί  με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό ασφάλειας (Στη ΣΠ προβλέπεται 1 λωρίδα).

β)  Ο δρόμος Ηράκλειο-Βιάννος έως ανισόπεδο  κόμβο σύνδεσης με Καστέλι είναι απαραίτητο να βελτιωθεί με 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικό ασφαλείας. 

γ) Να προχωρήσει η οδική σύνδεση  του Α/Δ Καστελίου με τη Μεσσαρά

12.Ενίσχυση δικτύων Ηλεκτρικής διασύνδεσης για την κάλυψη της μεγάλης αύξησης κατανάλωσης ενέργειας και υιοθέτηση στόχων μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας ώστε το αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως πράσινο αεροδρόμιο με το ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

13. Επανεξέταση του τρόπου μεταφοράς καυσίμων  και διερεύνησης της πρότασης για δημιουργία  αγωγού.   

14.Μελέτη αξιοποίησης του χώρου του σημερινού Α/Δ  Ν.Καζαντζάκη για τον οποίο δεν έχει γίνει κανένας σχεδιασμός . 

Για να είναι κατ΄ ελάχιστα  ρεαλιστικός ο προγραμματισμός υλοποίησης οποιασδήποτε αξιοποίησης του χώρου πρέπει άμεσα να αρχίσουν οι διαδικασίες προετοιμασίας, η δημόσια διαβούλευση, οι μελέτες σκοπιμότητας και η απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις. Καταθέτουμε την πρόταση για δημιουργία  διοικητικού κέντρου και κέντρου καινοτομίας και κρητικού πολιτισμού και ο ευρύτερος χώρος να πολεοδομηθεί  έως 40%  με 60% πράσινο. 

15.Μέχρι την ολοκλήρωση του Νέου Αεροδρομίου για την ανάγκη μιας καλύτερης αεροπορικής εξυπηρέτησης των εκατομμυρίων τουριστών και των κατοίκων της Κρήτης, να γίνουν όλες οι δυνατές βελτιώσεις στο αεροδρόμιο Καζαντζάκης.     

Ψηφίζουμε σήμερα την προώθηση ενός έργου για το οποίο έχουμε εργαστεί ως ΠΑΣΟΚ και ως τοπική κοινωνία και ευελπιστούμε για την υιοθέτηση των 15 συμπληρωματικών προτάσεων μας  που θα συμβάλλουν ώστε το έργο να απογειώσει την ανάπτυξη και την  κοινωνική ωφέλεια, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και όλης της Κρήτης.   

Η άρνηση του Υπουργού κ. Σπίρτζη να δεσμευτεί σε συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις , χρονοδιαγράμματα και αποφάσεις για όλα όσα δεν περιλαμβάνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης αλλά πρέπει να υλοποιηθούν αποδεικνύει ότι όσα δεν είναι στις υποχρεώσεις της Εταιρείας μάλλον είναι απλά προεκλογική προπαγάνδα.

 

Υπόμνημα θέσεων για το Αεροδρόμιο Ηρακλείου κατέθεσε στη Βουλή ο Μανώλης Αλιφιεράκης

 

Τις θέσεις και τις προτάσεις του Επιμελητηρίου Ηρακλείου σχετικά με τη δημιουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι, όπως περιγράφεται στο σχετικό νομοσχέδιο, κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Μανώλης Αλιφιεράκης.

Προσκεκλημένος της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων, ο κ. Αλιφιεράκης ανέδειξε την αναγκαιότητα δημιουργίας του αεροδρομίου του Καστελλίου και επισήμανε ότι αποτελεί πάγιο αίτημα της επιχειρηματικής κοινότητας του Νομού, αλλά και της Κρήτης ολόκληρης, ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές αεροδρόμιο, το οποίο θα αποτελεί οργανικό τμήμα ενός ολοκληρωμένου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών, που θα διευκολύνει τις θαλάσσιες και τις επίγειες μετακινήσεις ανθρώπων και εμπορευμάτων, δημιουργώντας υψηλή προστιθέμενη αξία τόσο στο σύστημα καθ’ εαυτό όσο και στις επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στην ευρύτερη περιοχή που εξυπηρετεί.  

Στη διάρκεια της συζήτησης ο Προέδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο σχεδιασμό που πρέπει να προηγηθεί της κατασκευής του αεροδρομίου, τονίζοντας ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο Χωροταξικό σχέδιο με χρήσεις γης για την ευρύτερη περιοχή του Δήμου Μινώα-Πεδιάδος, με κέντρο βάρους το αεροδρόμιο, που θα λάβει υπόψη την ανάπτυξη μελλοντικών λειτουργιών και πιθανών εμπορικών και επιχειρηματικών αναγκών και επίσης, να υπάρξει υποδομή για μόνιμη προβολή των κρητικών προϊόντων.

Στη συνέχεια, ζήτησε να εκπονηθεί ειδική μελέτη προκειμένου να καταγραφούν οι επιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν στην ευρύτερη περιοχή, ακόμη και στην πόλη του Ηρακλείου από την ανάπτυξη εμπορικής δραστηριότητας εντός και εκτός του νέου αεροδρομίου.

Τέλος, ο κ. Αλιφιεράκης υπογράμμισε ότι το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο θα πρέπει να συσχετιστεί με τη λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου, που υλοποιεί το Επιμελητήριο Ηρακλείου και ο δήμος Μινώα  – Πεδιάδος σε απόσταση 1,5 χλμ από το νέο αεροδρόμιο. 

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

ΣΥΛΛΟΓΟΥ  ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΠΕΔΙΑΔΑΣ ‘’Ο ΚΥΠΕΡΑΣ

Α. Απαλλοτριώσεις 

1. Για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Καστελλίου  απαλλοτριώνονται 9.250 στρεμ. (28 τμήματα). Εξ αυτών, 6.985 στρεμ. (16 τμήματα και 5.522 ιδιοκτήτες) αφορούν στην περιοχή του κάμπου Καστελλίου  (Φωτογραφίες 1 2 ) για την κατασκευή του αεροδρομίου, 1.012 στρεμ. αφορούν στην κατασκευή των δρόμων από και προς το αεροδρόμιο, και 1.252 στρεμ. σχετίζονται με την άρση των εμποδίων.

Η απαλλοτρίωση των 6.985 στρεμ. συντελείται κατά κύριο λόγο στους οικισμούς του Ευαγγελισμού (4.250 στρεμ.) και Ρουσσοχωρίων (2.000 στρεμ.) σε συνολικό ποσοστό  απαλλοτρίωσης 90%, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης. (ΧΑΡΤΗΣ1.) 

Ειδικότερα στον Ευαγγελισμό απαλλοτριώνεται κατά μέσον όρο το 61% της γης. Αποτέλεσμα  αυτής της ιδιαιτερότητας της απαλλοτρίωσης είναι ότι πολλοί  ιδιοκτήτες καταλήγουν, ακτήμονες και άνεργοι και ανατρέπεται ριζικά ο τρόπος ζωής, η απασχόληση και η οικονομική των κατάσταση.

2. Η αξία των υπό απαλλοτρίωση εκτάσεων είχε εκτιμηθεί από το υπουργείο υποδομών το 2008 σε 200.000.000 ευρώ, το δε 2011 κατόπιν έκθεσης εκτίμησης του ΣΟΕ σε 80,000,000 ευρώ, ενώ το 2017 την εκτίμησε σε 54.000.000 ευρώ,  από τα οποία τα 40.000.000 ευρώ αντιστοιχούν στην περιοχή του Αεροδρομίου .

3. Η έκθεση εκτίμησης για λογαριασμό του Υπουργείου,  προσδιορίζει  την αξία του  εδάφους στο ποσό των 1,50 μέχρι 2,63 €/τμ με μέση τιμή  τα 1,90 €/τμ.. Η έκθεση  έχει συνταχθεί με προχειρότητα, και βρίθει με αποδεδειγμένες ανακρίβειες, για να εξαχθεί όσο το δυνατόν χαμηλή τιμή. Ενδεικτικά αναφέρονται μερικές εξ αυτών:  

   – Απόσπασμα εκθέσεων εκτίμησης: “Από άποψη φυτοβλάστησης, το μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης είναι κυρίως ελαιώνες (ποσοστό περίπου 80%), λίγοι αμπελώνες (ποσοστό περίπου 15%) και κάποιες εκτάσεις μονοετούς καλλιέργειας (ποσοστό περίπου 5%)“,   που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα   αφού τα πραγματικά ποσοστά είναι 90.10% ελαιώνες και 6,20 % αμπελώνες αντίστοιχα σύμφωνα με τον αναλυτικό  πίνακα 1, που προσκομίζουμε με το παρόν υπόμνημα, βάσει των  κτηματολογικών πινάκων .

– Απόσπασμα εκθέσεων εκτίμησης: “Εξυπηρετείται από αγροτικούς δρόμους ή μονοπάτια και απέχει σημαντικά από οικισμούς και οδικούς άξονες . Δεν απαντάται καμιά εμπορική  ή  οικιστική δραστηριότητα και ως εκ της θέσεως τους δεν προβλέπεται να υπάρξει στο μέλλον.”

          Η πλεονεκτική  θέση των ακινήτων φαίνεται στον συννημένο  ΧΑΡΤΗ 2  που   αποδεικνύει   ότι η έκταση  απαλλοτρίωσης  περιβάλλεται από 13 οικισμούς, πυκνό δίκτυο δρόμων  και κατέχει στρατηγική θέση .

– Καταργούν την ύπαρξη Ζώνης των 500 μέτρων, ενώ για την εκτός σχεδίου δόμηση  αντίθετα από το Νόμο  δέχεται μόνο την κατά κανόνα αρτιότητα με συντελεστή προσαύξησης αξίας  μόλις 5% για τα άρτια οικοδομήσιμα .  

– Ένα αγροτεμάχιο 20.050 τμ  Άρτιο  Οικοδομήσιμο είναι φτηνότερο από αντίστοιχο 19980 τμ μη άρτιο!! 

– Για το ίδιο ακίνητο  μικρής έκτασης να ισχύουν δυο διαφορετικές τιμές, επειδή ένα μέρος του απαλλοτριώνεται σε ένα τμήμα της απαλλοτρίωσης και το έτερο συνεχόμενο μέρος του σε άλλο τμήμα της απαλλοτρίωσης (βλ. Χάρτη 3). Επίσης. για γειτονικά ακίνητα η  χαμηλότερη τιμή  να αντιστοιχεί σε οφθαλμοφανές πλεονεκτικότερο ακίνητο Χάρτης 4. 

– Ένα  ακίνητο της ίδιας έκτασης, της ίδιας καλλιέργειας έχει ίδια τιμή  είτε ευρίσκεται εντός Ζώνης 500μ. οικισμού,  ή σε απόσταση 2-3 χλμ.  από τον οικισμό.

– Με τις προχειρότητες αυτές, ο αναλυτικός υπολογισμός του πιστοποιημένου εκτιμητή  (συνταγμένος το  2017, ξεχωριστός για 5.500 αγροτεμάχια), ταυτίζεται εντυπωσιακά !!( απόκλιση  1,87% προ τα κάτω ) με τον κατ’ εκτίμηση προϋπολογισμό της υπηρεσίας απαλλοτριώσεων (συνταγμένος το  2015 ) (βλ. συνημμένο πίνακα 2)!!

Ο καθένας  μπορεί να βγάλει   τα συμπεράσματά του, για την εγκυρότητα και αξιοπιστία της εκτίμησης, η οποία εκτιμά  την συνολική αξία της περιοχής του αεροδρομίου σε 40,500,000 ευρώ .

4.  Η πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου προς τα δικαστήρια είναι ίδια με την έκθεση εκτίμησης   εκτός των τμημάτων 5 και 7 που είναι ακόμη χαμηλότερες απ’ αυτήν.

5. Οι  τιμές  των 10  δικαστικών αποφάσεων που εκδόθηκαν   είτε αφορούν   προσωρινή τιμή  (άρθρο 19 Κ.ΑΚ ), είτε εύλογη  τιμή  άρθρο    (Κ.Α,Κ)  είναι ταυτόσημες    και προέκυψαν από πιστή αντιγραφή της έκθεσης εκτίμησης του ελληνικού Δημοσίου.

Η κύρια  αιτιολογία που υιοθέτησαν  τις τιμές αυτές  είναι   η οικονομική κρίση η οποία επιδεινώνεται συνεχώς μέχρι σήμερα” και  διότι αφενός δεν υπάρχει η απαιτούμενη ρευστότητα  για την αγορά τους και αφετέρου δεν χορηγούνται δάνεια από τις τράπεζες , ώστε να είναι δυνατή η εμπορική αξιοποίηση τους“.

Είναι δε τόσο μεγάλη κατ’ αυτούς η κρίση που επιδεινώνεται συνεχώς ώστε μείωσαν τις  τιμές  εδάφους  10 φορές (1,90€/τμ από 20 €/τμ ) και τις  τιμές ελιών 40% (190 €/τεμ από 330 €/τεμ )   σε σχέση με τις τιμές απαλλοτρίωσης στην ίδια περιοχή το έτος 2009.

Ακόμη και από τις τιμές  της  με αρ. 199/2017  Απόφασης του Τριμ. Εφ. Ανατ. Κρήτης για την Οριστική τιμή για  τη συμπληρωματική απαλλοτρίωση δανειοθαλάμου, (στο πλησίον έργο του Φράγματος Αποσελέμη – που ήδη είναι μειωμένες κατά 60%  έναντι  της πρωτόδικης απόφασης ) οι τιμές αποζημίωσης για την απαλλοτρίωση Καστελλίου είναι μικρότερες  κατά 56,7 %!!

Η σύγκριση των τιμών  με άλλες απαλλοτριώσεις  φαίνεται στον πίνακα 3 .

6. Χρονική Εξέλιξη δικαστηρίων  (πίνακας 4) .

Από τον πίνακα προκύπτουν  για τα 16 τμήματα 28 δικαστήρια. Έτσι ο μέσος ιδιοκτήτης του Ευαγγελισμού  που έχει περίπου ιδιοκτησίες σε 8 τμήματα θα παραστεί κατά μέσο όρο σε 15 δικαστήρια τα  2018,2019,2020,2021 και πιθανώς το 2022, με αποτέλεσμα την  απίστευτη ταλαιπωρία  του, του δικηγόρου του και η πενιχρή αποζημίωση  που θα εισπράξει δεν θα είναι μαζεμένη αλλά  15 κομμάτια σε τουλάχιστον  3  χρόνια,  ενώ θα έχει χάσει το σύνολο της περιουσίας του, εξ’ ολοκλήρου το 2019.

7. Με βάσει τα παραπάνω δεδομένα είναι αναμενόμενο ότι θα επακολουθήσουν ανεξέλεγκτες και απρόβλεπτες καταστάσεις από την οργή και την απελπισία των κατοίκων της περιοχής από την μεθοδευμένη αδικία εις βάρος τους, η οποία εν’ τέλη θα αποβεί σε βάρος της ομαλής διεξαγωγής του έργου.

Ενδεικτικό του εξευτελιστικού τιμήματος για τις  απαλλοτριώσεις  είναι ότι σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους τα ετήσια  έσοδα από το Τέλος ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού αερολιμένων  ανέρχεται  σε 38.615.000 ενώ τα ετήσια έσοδα του Κράτους από την κατασκευή του Νέου Αεροδρομίου ανέρχονται  σε 71.500.000 το χρόνο ενώ δεν υπολογίζεται η υπεραξία της έκτασης του νύν αεροδρομίου η οποία σύμφωνα με τον υπουργό κ Σουφλιά υπολογίζεται σε 1,5 δις ευρώ .

8. Για να διορθωθεί  η  αδικία, και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ των κατοίκων της περιοχής και της πολιτείας, θεωρούμε ότι η πρόταση που κατέθεσε η Δημοτική Αρχή του Δήμου ΜΙΝΩΑ Πεδιάδος στις 6-2-2018   δίνει λύση και εκφράζει τους πληττόμενους  κατοίκους των οικισμών μας. Η πρόταση αυτή συνίσταται στην ενοποίηση των προβλεπόμενων δικάσιμων σε 2 μια για προσωρινή και μια για οριστική τιμή μονάδος με νέες  τιμές λογικές  και δίκαιες από αντικειμενική έκθεση εκτίμησης   (αφού  δυστυχώς  τα δικαστήρια δεν κρίνουν αλλά απλώς εφαρμόζουν την πρόταση του Δημοσίου) .

Εξάλλου   οι εκθέσεις εκτίμησης έχουν περιορισμένο χρόνο ισχύος και έχουν λήξει. 

Η πρόταση αυτή είναι δίκαιη, είναι σύμφωνα με τον Νόμο και δεν φέρει κανένα εμπόδιο στην ομαλή διεξαγωγή του έργου αφού με βάσει το άρθρο 7α μπορεί άμεσα να ξεκινήσει η κατασκευή ανεξάρτητα από τα επόμενα δικαστήρια  

Β. Παρατηρήσεις  για την σύμβαση παραχώρησης .

1. Η σύμβαση παραχώρησης αναφέρει στην παράγραφο 3.1.92Α ότι «Ζώνη Λειτουργίας Αεροδρομίου είναι η περιοχή του Ακινήτου, η οποία εμφαίνεται στο Παράρτημα Α.1 του Προσαρτήματος 2 της παρούσας, στην οποία θα κατασκευασθεί το Αεροδρόμιο και κάθε επέκταση αυτού σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα“. 

Πρέπει να είναι σαφές ότι η όποια επέκταση του αεροδρομίου και συνεπώς της ζώνης λειτουργίας του, θα περιορίζεται αυστηρά στα όρια της κηρυχθείσας  απαλλοτρίωσης ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνση ως προς την χρήση, εκμετάλλευση και αξιοποίηση των ιδιοκτησιών που δεν έχουν απαλλοτριωθεί και βρίσκονται πέριξ του αεροδρομίου.

 

2 .  Στην παρ 12.1.1  με τίτλο «Διάθεση χώρου εκτέλεσης του έργου» αναφέρεται ότι «Τα πάσης φύσεως προϊόντα εκσκαφών, καθαιρέσεων και υλοτομίας εντός του Χώρου Εκτέλεσης του Έργου περιέρχονται στην Εταιρεία, χωρίς καμία επιβάρυνση”.

Ζητούμε να επιτραπεί σε όποιον ιδιοκτήτη επιθυμεί να λάβει τα προϊόντα υλοτομίας των ελαιοδένδρων του που ευρίσκονται σε υπό απαλλοτρίωση ακίνητα, για λόγους κάλυψης οικογενειακών αναγκών θέρμανσης. 

Γ. Ειδικά θέματα

1. Κριτήριο εντοπιότητας για πρόσληψη σε θέσεις εργασίας για όσους κατάγονται από τις υπό απαλλοτρίωση περιοχές. 

Για την πρόσληψη σε νέες θέσεις εργασίας τόσο στο φορέα όσο και στις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς που θα λειτουργήσουν στο αεροδρόμιο να λαμβάνεται υπόψη για τους υποψηφίους των υπό απαλλοτρίωση περιοχών εκτός από τα προσόντα και το κριτήριο της εντοπιότητας, όπως ήδη εφαρμόζεται σε άλλους  οργανισμούς δημοσίου ή συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να αμβλυνθούν οι άμεσες και έμμεσες συνέπειες από την απώλεια του σημαντικού γεωργικού εισοδήματος και την εν γένει οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική επιβάρυνση που θα υποστούν οι πληθυσμοί των όμορων περιοχών.

 

2. Ειδικό χωροταξικό με χρήση γης για την περιοχή του νέου Α/Δ του Δήμου Μινώα-Πεδιάδος. 

Η εκπόνηση και εφαρμογή «Σχεδίου Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης» (ΣΧΟΟΑΠ) στην περιοχή κατασκευής του νέου αεροδρομίου, αποτελεί άμεση ανάγκη ώστε να καταστεί δυνατή η καλύτερη δυνατή εμπορική εκμετάλλευση και αξιοποίηση των μη απαλλοτριωθέντων ακινήτων από τους ιδιοκτήτες τους, να αποφευχθούν προβλήματα άναρχης δόμησης και ασυμβίβαστων χρήσεων μεταξύ των ιδιοκτητών. 

3. Ένταξη στον βιολογικό καθαρισμό  των λυμάτων του Ελαιουργείου του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ελαιοπαραγωγών  Ευαγγελισμού

Χωρίς αποζημίωση που ανταποκρίνεται στην πραγματική αξία, τη χρήση και τον προορισμό τους, ο ΑΣ Ελαιοπαραγωγών Ευαγγελισμού θα απωλέσει λόγω της απαλλοτρίωσης ένα αναπόσπαστο μέρος της παραγωγικής του λειτουργίας, ήτοι του συστήματος διάθεσης και επεξεργασίας των αποβλήτων του ελαιουργείου, τις λυματοδεξαμενές του. Η δημιουργία νέων λυματοδεξαμενών καθίσταται οικονομικά ασύμφορη και εξαιρετικά δύσκολη λόγω δυσκολιών εξεύρεσης κατάλληλου χώρου περιβαλλοντικά και κανονιστικά, γεγονός που θα οδηγήσει τον ΑΣ σε αναγκαστικό κλείσιμο. 

Αιτούμεθα επομένως να συνδεθεί ο ΑΣ με τη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων του βιολογικού καθαρισμού της μονάδας, για το σκοπό της εκεί διάθεσης και επεξεργασίας των λυμάτων του ελαιουργείου. 

 4. Μέριμνα για την θωράκιση ακόμη και την μετεγκατάσταση των πλέον θιγόμενων οικισμών εφόσον απαιτηθεί . 

Να τεθούν ρεαλιστικές δικλείδες ασφαλείας στην περίπτωση που μετά την κατασκευή του έργου η εξακολούθηση της διαμονής στην περιοχή αποδειχθεί επιβλαβής και μη ανεκτή, όπως για παράδειγμα μέσω χρηματοδότησης των αναγκαίων παρεμβάσεων που θα μειώσουν την περιβαλλοντική επιβάρυνση της περιοχής μας. Τα μέτρα για την θωράκιση μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το 1% του ανταποδοτικού τέλους που πάει στην περιφέρεια . 

5.  Χρηματική Κοινωνική Αποκατάσταση

Με την απαλλοτρίωση υφίστανται σημαντική ζημία οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων, οι οποίοι είτε καθίστανται ακτήμονες είτε χάνουν το μεγαλύτερο μέρος των καλλιεργούμενων εκτάσεών τους και εκ του λόγου αυτού αναγκάζονται να στερηθούν ενός σημαντικού πόρου ζωής. Σημειωτέον ότι στην περιοχή που απαλλοτριώνεται δραστηριοποιούνται επαγγελματίες αγρότες, με γεωργικές επιχειρήσεις πλήρως εξοπλισμένες με μηχανήματα, εφόδια κ.λπ. οι οποίες πλέον παύουν να υφίστανται. Αλλάζει ο τρόπος και οι συνθήκες ζωής της περιοχής, το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον τους. 

Στην περίπτωση της κατασκευής του νέου αερολιμένα Κρήτης, οι απαλλοτριώσεις των εκτάσεων αλλά και οι αποζημιώσεις (τιμές μονάδος) ΔΕΝ έχουν λάβει υπόψη τις αρνητικές οικονομικές, επαγγελματικές και κοινωνικές επιπτώσεις της κατασκευής και λειτουργίας του αεροδρομίου στους θιγόμενους ιδιοκτήτες. Είναι δε πρωτόγνωρο στα Ελληνικά δεδομένα ότι μέχρι στιγμής δεν έχει μεριμνήσει η Ελληνική Πολιτεία για την πλήρη κοινωνική χρηματική αποκατάσταση των ιδιοκτητών των υπό απαλλοτρίωση εκτάσεων. 

Για το λόγο αυτό δέον όπως μεριμνήσει το Δημόσιο για την κοινωνική αποκατάσταση των θιγομένων με την ψήφιση διάταξης νόμου, ρητής, ανεπιφύλακτης και άνευ όρων και αιρέσεων, η οποία προβλέπει την παροχή εφάπαξ επιδόματος χρηματικής κοινωνικής αποκατάστασης στους ιδιοκτήτες των υπό απαλλοτρίωση εκτάσεων.

6. Αναπτυξιακές Δράσεις – Δημαρχείο: 

Δέον όπως προβλεφθούν αναπτυξιακές δράσεις για την ανάδειξη, προβολή και αξιοποίηση του ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της περιοχής και την προώθηση των τοπικών επιχειρήσεων και προϊόντων.

Παράλληλα, η τοπική κοινότητα «Ευαγγελισμός» είναι έδρα του Δήμου Μινώα Πεδιάδος χωρίς την ύπαρξη κτιριακής υποδομής, ώστε να μπορέσει να είναι ουσιαστικά και όχι μόνο τυπικά η Έδρα του Δήμου. 

Θεωρούμε ότι οφείλει η Πολιτεία να Κατασκευάσει ένα σύγχρονο Δημαρχείο στην τοπική κοινότητα που θίγεται περισσότερο από την κατασκευή του αεροδρομίου, ώστε να τεθούν οι βάσεις για την ανάδειξη του κεντρικού και ουσιαστικού ρόλου της περιοχής μας. Εξάλλου προβλέπεται στην Σύμβαση Παραχώρησης, το Δημόσιο να αναθέσει στον Ανάδοχο συμπληρωματικά έργα χωρίς νέο Διαγωνισμό . 

Καταλήγοντας, πιστεύουμε ότι είναι άδικο ένα τόσο μεγάλο έργο που έχει χαρακτηριστεί  ως το μεγαλύτερο έργο της Κρήτης να κατασκευαστεί σε βάρος  των κατοίκων  της περιοχής μας που ζουν από την Γή  και θα καταλήξουν άνεργοι, ακτήμονες ενώ θα υποστούν τις όποιες δυσμενείς επιπτώσεις από την λειτουργία του . 

pastedGraphic.png

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content