Το ηλεκτρονικό τσιγάρο κάνει θραύση στους νέους των ΗΠΑ

Την πώληση των περισσότερων αρωματικών ηλεκτρονικών τσιγάρων θα απαγορεύσει η αμερικανική κυβέρνηση, την ώρα που εκατοντάδες πολίτες εμφάνισαν μυστηριώδη πνευμονική νόσο, από την οποία επτά Αμερικανοί έχουν πεθάνει, σύμφωνα με άρθρο των Times της Νέας Υόρκης.

Ο πρόεδρος Τραμπ αναγνώρισε τον υγειονομικό κίνδυνο, υπογραμμίζοντας ότι δεν είναι δυνατόν να επηρεάζονται παιδιά. Η χρήση ηλεκτρονικών τσιγάρων και ειδικότερα των προϊόντων νικοτίνης της δημοφιλούς μάρκας Juul, έχει εκτιναχθεί μεταξύ των νέων στις ΗΠΑ, εν μέρει χάρη στην επιθετική διαφημιστική εκστρατεία με στόχο τη νεολαία. Στο επίκεντρο της εκστρατείας αυτής βρίσκεται ο αμφίβολης αξίας ισχυρισμός ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι βλαβερό. Από την πλευρά του, ο υπουργός Υγείας, Αλεξ Αζάρ, ανακοίνωσε ότι η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) θα εκπονήσει συγκεκριμένο σχέδιο με στόχο την αφαίρεση αρωματικών ηλεκτρονικών τσιγάρων από την αγορά, επισημαίνοντας ότι η απαγόρευση δεν θα αφορά τα προϊόντα με γεύση καπνού. Η απαγόρευση θα αφορά έτσι δημοφιλή αρώματα, όπως η μέντα, τις οποίες οι κατασκευαστές δεν θεωρούσαν «γεύσεις».

Η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου στις νεαρές ηλικίες καταγράφει ρεκόρ στις ΗΠΑ. Ποσοστό 20% των μαθητών λυκείου έκανε χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου μέσα στο 2018 – αύξηση 78% σε σχέση με το 2017. Η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου εμφάνισε στο μεταξύ αύξηση της τάξεως του 50% στους μαθητές γυμνασίου την ίδια χρονική περίοδο. Περισσότερα από 3,5 εκατ. παιδιά στην Αμερική χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό τσιγάρο, με 97% των χρηστών αυτών ηλικίας 12 με 17 ετών να επιλέγουν αρωματικά προϊόντα, όπως αναφέρουν σε άρθρο-έκκλησή τους στους Times ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Μάικλ Μπλούμπεργκ και ο Ματ Μάιερς, επικεφαλής εκστρατείας κατά του καπνίσματος των νέων.

Οι αρθρογράφοι μιλούν για επείγουσα υγειονομική κρίση και αποκαλύπτουν τον ρόλο των εταιρειών καπνού σε αυτή. Οι εταιρείες καπνού παραμένουν κεντρικοί –αν και κρυφοί– παίκτες της αγοράς ηλεκτρονικών τσιγάρων. Η εταιρεία Atria, μητρική της Marlboro για παράδειγμα, δαπάνησε 13 δισ. δολάρια για να αποκτήσει μερίδιο της Juul. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες αυτές αξιοποιούν επιθετικές τακτικές προώθησης των προϊόντων, μέσω των δημοφιλών ηλεκτρονικών τσιγάρων, όπως εξωτικά αρώματα, αστήρικτους ισχυρισμούς περί «υγιεινής συνήθειας» για το ηλεκτρονικό κάπνισμα και με τη στρατολόγηση διασημοτήτων για τη διαφήμιση των προϊόντων.

Παρότι γνωρίζουμε ελάχιστα για τα αίτια εμφάνισης της σπάνιας πνευμονοπάθειας και τη σχέση του ηλεκτρονικού τσιγάρου με αυτή, η επιστημονική κοινότητα έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ένα ανταλλακτικό ηλεκτρονικού τσιγάρου Juul έχει την ίδια ποσότητα νικοτίνης με ένα πακέτο τσιγάρα και ότι η νικοτίνη επηρεάζει αρνητικά την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Ακόμη πιο ανησυχητικές είναι οι μελέτες, που δείχνουν ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό τσιγάρο έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να καπνίσουν, παρά τους ισχυρισμούς των εταιρειών ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο αποτελεί καλό τρόπο διακοπής του καπνίσματος. Οι εταιρείες ηλεκτρονικών τσιγάρων, όμως, έχουν εξαπολύσει πραγματικό κυνήγι πελατών μεταξύ της νεολαίας, προωθώντας γλυκιές γεύσεις για χρήση στις συσκευές ατμού, όπως «μαλλί της γριάς».

Η Juul δεν διστάζει να στείλει εκπροσώπους της σε σχολεία. Η αρμόδια επιτροπή του Κογκρέσου άκουσε έτσι κατάθεση, σύμφωνα με την οποία εκπρόσωπος της Juul μετέβη σε λύκειο για παρουσίαση ενώπιον της μαθητικής κοινότητας, επιμένοντας ότι οι συσκευές ατμού είναι «πολύ ασφαλέστερες για την υγεία από το τσιγάρο» και ότι τα προϊόντα της είναι «εντελώς ασφαλή».

 

 

Καθημερινή

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content