Ενας θλιβερoς Απολογισμός (απο τις πτώσεις Πολεμικών Αεροσκαφών)  

Του Δημ. Κων. Σαρρή (π. Υφυπουργού-Νομάρχη Ηρακλείου)

Πρίν λίγες μόνο μέρες η κοινή γνώμη της χώρας μας συγκλονίστηκε με την θλιβερή είδηση του πρόσφατου δυστυχήματος  της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που στοίχησε την ζωή δυο πιλότων  του F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, του 29χρονος Υποσμηναγού Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα και του 31 χρονου  Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακλίδη στη θαλάσσια  περιοχή Δυτικά του Κατάκολου. Τιμητικά η Πατρίδα ευγνωμονουσα τους απέδωσε ,μετά θάνατον,τον βαθμό του Αντιπτεράρχου.

Δυστυχώς ,όμως,ο μέχρι σήμερα απολογισμός   δυστυχημάτων Πολεμικών Αεροσκαφών είναι απογοητευτικός Μέχρι σήμερα 162 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε 30 χρόνια από πτώσεις πολεμικών αεροσκαφών. Ποια είναι τα αίτια των δυστυχημάτων; Ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή . Η Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού (ελικόπτερα) και η Αεροπορία Ναυτικού (επίσης ελικόπτερα) μετρούν περισσότερα από 100 αεροσκάφη και ελικόπτερα που έχουν συντριβεί από το 1990· από αυτά, τα δύο μόνο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτισης εχθρικών (τουρκικών) αεροσκαφών( όπως στις 20 ΜΑΙΟΥ του 2006  Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΗΡΩΑΣ ΠΙΛΟΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ ΗΛΙΑΚΗΣ  ΕΧΑΣΕ ΤΗ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΜΕ ΕΝΑ  ΤΟΥΡΚΙΚΟ F16, ενώ τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή μηχανικές βλάβες.  Γράφοντας στην ψυχρή γλώσσα των αριθμών: από το 1990 μέχρι το 2023, διάστημα δηλαδή 31 χρονών, η Πολεμική Αεροπορία έχει απωλέσει 93 αεροσκάφη και έχει θρηνήσει τη ζωή 127 ανθρώπων (με την πρόσφατη απώλεια). Η Αεροπορία Στρατού έχει χάσει 8 ελικόπτερα και 26 ανθρώπους και η Αεροπορία του Ναυτικού στη λίστα οδύνης έχει καταγράψει 3 απώλειες ελικοπτέρων και 9 ανθρώπινες ζωές, από τις οποίες οι τρεις έπεσαν στα Ίμια μια μέρα σαν αύριο!

. Το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα της Πολεμικής Αεροπορίας είχε συμβεί στις 5 Φεβρουαρίου του 1990 όταν κατέπεσε αεροσκάφος C130H στο όρος Όθρυς της Φθιώτιδας. Επίσης από πτώση C130 είχαν χάσει τη ζωή τους 5 άνθρωποι στις 20 Δεκεμβρίου του 1997, όταν το αεροσκάφος κατέπεσε στο Όρος Πάστρα στο κομμάτι που ανήκει στον νομό Βοιωτίας. 

Από τα δυστυχήματα της Αεροπορίας Στρατού εντοπίζουμε την πτώση του Σινούκ (CH-47DG) στις 11 Σεπτεμβρίου του 2004, λίγες μέρες μετά το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, πτώση στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας Χαλκιδικής, που οδήγησε στο θάνατο τους 17 επιβαίνοντες, ανάμεσα στους οποίους βρισκόταν ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος και ο , δημοσιογράφος της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, Γιώργος Ξενουδάκης. Επίσης, από την πτώση ελικοπτέρου Χιούι (Bell UH-1H Iroquois),στην Καρυώτισσα του νομού Πέλλας, στις 20 Φεβρουαρίου του 2006 είχαν χάσει τη ζωή τους 4 άνθρωποι.Στα τρία δυστυχήματα της Αεροπορίας Ναυτικού έχουν σκοτωθεί από τρεις άνθρωποι σε κάθε τραγικό περιστατικό. 

Γιατί πέφτουν άραγε τα αεροσκάφη;  Στο επίσημο site του Ελληνικού Στρατού αναγράφεται ότι: η συντριπτική πλειονότητα των ατυχημάτων – δυστυχημάτων έχει συμβεί σε ασκήσεις ρουτίνας ή σε απλές πτήσεις ή ακόμη – σε ορισμένες περιπτώσεις – την ώρα της απογείωσής ή της προσγείωσής τους, λίγα μόλις μέτρα από τις βάσεις. Και δικαιολογείται το γεγονός: Την δεκαετία του 1980, ο έλληνας χειριστής πολεμικού αεροσκάφους είχε κατά μέσο όρο περίπου 18 ώρες πτήσης μηνιαίως· σήμερα έχει μόλις 7-8, από τις οποίες οι περισσότερες είναι για εναέριες περιπολίες. Ο πληθωρισμός, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, το κόστος συντήρησης και των ανταλλακτικών, έχουν αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα στη συχνότητα, αλλά και στην περιοδικότητα των πτήσεων των μαχητικών αεροσκαφών. Έτσι, στα τέλη του 2010, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας περιορίστηκε σε 6 ώρες πτήσης ανά μήνα.

Τα περισσότερα δυστυχήματα, ακόμη και αυτά που χαρακτηρίζονται «πολύνεκρα» (όπως η συντριβή του C-130 στο όρος Όθρυς), είχαν ως αίτιο συντριβής το ανθρώπινο λάθος και όχι τη μηχανική βλάβη. Το θέμα της εκπαίδευση λοιπόν είναι ζητούμενο, αλλά και η ηλικία του στόλου. Με αεροσκάφη που έχουν ηλικία μεγαλύτερη από αυτή των χειριστών τους, οποιαδήποτε συντήρηση κρίνεται ανεπαρκής. Αεροσκάφη σαν αυτό που κατέπεσε πρόσφατα Δευτέρα 30 Ιανουαρίου F-4 Phantom II, αλλά και τα A-7 (μαχητικό αεροσκάφος αμερικάνικης κατασκευής, που εντάχθηκε στο οπλοστάσιο της Π.Α. το 1975 και που η αμερικανική πολεμική αεροπορία χρησιμοποίησε ευρέως στον πόλεμο του Βιετνάμ) κατασκευάστηκαν πριν από πολλές δεκαετίες και η υπερβολική χρησιμοποίησή τους δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την πτητική τους κατάσταση. και σε συνάρτηση του γεγονότος της καθημερινής απειλής από τους γείτονες.

Αρα με  καλύτερη εκπαίδευση,συντήρηση  και ανανέωση  του υλικού οι ΙΚΑΡΟΙ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΏΝ ΜΑΣ  με το  υψηλό ηθικό και πατριωτικό φρόνημα που διαθέτουν αψηφώντας τους  σοβαρούς κινδύνους στον αέρα παραμένουν οι ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΓΓΕΛΟΙ της  ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content