Το χρονικό μιας σαραντάχρονης Οδύσσειας ,της αποπεράτωσης του Δρόμου Ηρακλείου –Μοιρών

Tου Δημήτρη Κ. Σαρρή, π.Υφυπουργού-Νομάρχη Ηρακλείου

    Είναι ,δυστυχώς,συνηθισμένη ,διαχρονικά,η μεγάλη καθυστέρηση   αποπεράτωσης  των μεγάλων Δημοσίων Έργων.  Δεν είναι τυχαία η λαϊκή   χαρακτηριστική έκφραση,

<<Αυτό το έργο είναι το νέο Γεφύρι της ΑΡΤΑΣ>>όταν ένα Δημόσιο έργο καθυστερεί πολύ να αποπερατωθεί..

Δίκαια λοιπόν σαν τέτοιο χαρακτηρίστηκε ο περιβόητος Δρόμος ΗΡΑΚΛΕΙΟ-ΜΟΙΡΕΣ,που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και παραδόθηκε στην κυκλοφορία την Άνοιξη      του  2019,δηλαδή περίπου σαράντα χρόνια.

(Βέβαια τα σκήπτρα   της βραδύτητας παράδοσης του   , σε ολοκληρωμένη μορφή, έχει  ο διαβόητος ΒΟΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ,που ηδη έχει κλείσει     τα πενήντα έξι χρόνια κατασκευής του,

Αν υπολογίσει κάποιος δε ότι τώρα  εξαγγέλλεται  νεα του χάραξη  , με σύγχρονες προδιαγραφές το θέμα έχει πολύ  μέλλον  !!!!!!/)

Τα Αίτια ,βέβαια, καθυστέρησης του επίμαχου δρόμου,είναι πολλά και διάφορα, όπως η έλλειψη πιστώσεων.η αβελτηρία των Αρμοδίων  Γραφειοκρατία, αλλά και η διχογνωμία τοπικών παραγόντων για την τελική χάραξη του δρόμου , φοβούμενοι την ερημοποίηση της Αγίας Βαρβάρας λόγω της παράκαμψης της,ενώ ο παλαιός Δρόμος την διέσχιζε κλπκλπ΄και διασφάλιζε από τους διερχομένους κάποια οικονομικά οφέλη….

Θεωρώ ότι όλοι οι θητεύσαντες σε θέσεις ευθύνης τα  σαράντα τελευταία (Κυβερνήσεις,Βουλευτές,Αυτοδιοίκηση κλπ)πρέπει να κάνουμε την Αυτοκριτική μας ,ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες  απαράδεκτες καταστάσεις.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 μέχρι το 2005 κατασκευάστηκε το τμήμα του δρόμου ΗΡΑΚΛΕΙΟ μέχρι την ΑΓΙΑ Β ΑΡΒΑΡΑ και παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2007. Χρειάστηκαν δηλαδή περίπου 20 χρόνια για τα 7,5 χιλιόμετρα του συγκεκριμένου τμήματος.

Το υπόλοιπο τμήμα του δρόμου, από την ΑΓΙΑ ΒΕΡΒΑΡΑ έως και το ΚΑΣΤΕΛΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΊΟΥ χωρίστηκε σε δυο εργολαβίες.

1.Η πρώτη εργολαβία για το τμήμα Απομαρμά – Καστέλι, μήκους 7,9 χλμ ξεκίνησε το 2007  ολοκληρωθηκε κανονικά.

2.Η δεύτερη εργολαβία, αυτή που παρουσίασε και τα σημαντικότερα προβλήματα (κατάρρευση των πρανών) αφορά το τμήμα Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά, μήκους 7,8 χλμ. ξεκίνησε το 2008 ,

3.Προκύπτει έτσι, η Τρίτη εργολαβία, όπου μετά από μεγάλες καθυστερήσεις κυρίως λόγω μιας δικαστικής διαμάχης,  ξεκίνησει τον Σεπτέμβριο του 2016 με την υπογραφή της σύμβασης από τον ανάδοχο  παραδοθηκε τον Μάρτιο του 2019.

. Ένα έργο, που  αναγνωρίζουμε την δυσκολία κατασκευής του και τα προβλήματα, κυρίως αυτά που συνδέονται με το σαθρό έδαφος της περιοχής, 

-2006: 88 εκατομμύρια ευρώ δίνονται για τον δρόμο από το πρόγραμμα ΟΑΛΑΑ (Οδοί Αεροδρόμια Λιμάνια Αστική Ανάπτυξη) του ΥΠΕΧΩΔΕ και συγκεκριμένα για το τμήμα Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά – Καστέλι και ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου για να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να προχωρήσει το έργο.

-2007: Έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος ΗΡΑΚΛΕΙΟέως την Αγία Βαρβάρα. Την ίδια χρονιά ξεκινάει και το τμήμα του έργου Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά – Καστέλι.
Συγκεκριμένα, ξεκίνησε η κατασκευή του τμήματος  Απομαρμά – Καστέλι με προϋπολογισμό 58.409.052,38 €. Το έργο είναι συνολικού μήκους 7,9 Km, περιλαμβάνει 2 σήραγγες α) σήραγγα Απομαρμά μήκους 320 μ. και τα εκατέρωθεν αυτής cut & cover συνολικού μήκους 124 μ. β) σήραγγα Πλουτής μήκους 307 μ. και τα εκατέρωθεν αυτής cut & cover συνολικού μήκους 65 μ., 1 γέφυρα μήκους 140 μ., καθώς και άνω/κάτω διαβάσεις. Το έργο έχει ολοκληρωθεί πλήρως. (στοιχεία από τον ΟΑΚ ΑΕ).

-2008: Ξεκίνησε  η κατασκευή του τμήματος  Αγiα Βαρβάρα – Απομαρμά με προϋπολογισμό  62.835.489,00 €. Το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου είναι αυτό που παρουσίασε τα μεγαλύτερα προβλήματα και ουσιαστικά σταμάτησε το 2012.
Σύμφωνα με στοιχεία από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ ΑΕ), το συγκεκριμένο έργο είναι συνολικού μήκους 7,8 Km, περιλάμβανε 1 σήραγγα μήκους 505 μ., 4 κοιλαδογέφυρες μήκους α) 210 μ., β) 248 μ., γ) 200 μ., δ) 80 μ., καθώς και άνω/κάτω διαβάσεις. 

-2012: Στο τμήμα Αγία Βαρβάρα – Απομαρμά κατέρρευσαν τα πρανή. Στο υπουργείο σήμανε συναγερμός και έστειλε στην Κρήτη υψηλόβαθμα στελέχη από διάφορες υπηρεσίες για να διαπιστώσουν τι είχε συμβεί.  Οι κατολισθήσεις είναι αρκετά σοβαρές και ιδιαίτερα στα ορύγματα Β-14 και Β-28.4
-2013: Το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων αποφάσισε νέα δημοπρασία, προκειμένου να δώσει λύση στα προβλήματα που είχαν προκύψει από τις κατολισθήσεις.

-2014: Γίνεται ο διαγωνισμός και 13 εταιρείες εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Η εταιρεία Κλέαρχος Ρούτσης ανακηρύχτηκε προσωρινός μειοδότης με έκπτωση 35,82%. Λίγο καιρό μετά ξεσπά αντιπαράθεση μεταξύ της παραπάνω εταιρείας και της κοινοπραξίας «Αθωνική Τεχνική – Γ. Πετρής ΑΤΕ» που είχε πάρει το έργο Πάνορμο – Εξάντης στο Ρέθυμνο. Οι εταιρείες  αλληλοκαταγγέλθηκαν για τα πιστοποιητικά. Η εταιρεία Κλέαρχος Ρούτσης βρέθηκε να έχει ανανεώσει το εργοληπτικό πτυχίο μίας εκ των τεχνικών εταιρειών με πλαστή φορολογική ενημερότητα και αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό. Χρειάστηκε να περάσει σχεδόν 1,5 χρόνος για να ξεκολλήσει το έργο που είχε σταματήσει λόγω της δικαστικής διαμάχης.

-2016: Το έργο απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ και αποφασίστηκε η χρηματοδότησή του από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Η εταιρεία που αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό λόγω πλαστής ενημερότητας, καταθέτει προσφυγή κατά της νέας απόφασης που έδινε το έργο στον δεύτερο μειοδότη. Λίγο καιρό μετά, η εταιρεία αποσύρει την προσφυγή. Περί τα μέσα του Αυγούστου, ο ΟΑΚ ανακοίνωσε ότι λύθηκαν τα νομικά ζητήματα και ο ανάδοχος κλήθηκε να υπογράψει τη σύμβαση, ενώ το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου ορίστηκε στους 30 μήνες.

Τον Μάρτιο του 2019 (παραδίδεται στην κυκλοφορία. Η κοινοπραξία ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ – ΕΚΤΕΡ ΑΕ – ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ ΑΕ, ήταν ο δεύτερος μειοδότης και αυτή που πήρε το συγκεκριμένο έργο. Σύμφωνα με τον ΟΑΚ, το έργο έχει συνολικό μήκος 7,8 Km, ολοκληρώνει την προηγούμενη εργολαβία και περιλαμβάνει 1 κοιλαδογέφυρα μήκους 248 μ., 2 ανισόπεδους κόμβους, στόμιο εξόδου σήραγγας Αγ. Βαρβάρας, καθώς και έργα αποκατάστασης κατολισθήσεων των πρανών.
Μετά την ολοκλήρωση του έργου ο χρόνος που θα απαιτείται για να κάνει κάποιος την απόσταση Ηράκλειο Μοίρες θα είναι μειωμένος κατά 15 λεπτά. Το σημαντικότερο όμως όφελος που προκύπτει είναι η οδική ασφάλεια και αυτή βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μας……

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content