Χριστούγεννα και Διατροφή [ΟΔΗΓΟΣ]

 

Του Πάρη Παπαχρήστου

 

Τα Χριστούγεννα είμαστε κυριολεκτικά περικυκλωμένοι από διάφορα εορταστικά εδέσματα και λιχουδιές. Μάλιστα για αρκετούς η περίοδος της έκθεσης αυτής και ενδεχομένως μιας μικρής αποδιοργάνωσης φαίνεται να ξεκινάει από τέλη Νοέμβρη με αρχές Δεκέμβρη… το είχες φανταστεί ποτέ αυτό;

Μόλις στολίσουμε έχουμε πάντα μία ξεχωριστή διάθεση κι αρχίζουμε να προμηθευόμαστε με τα κατάλληλα υλικά που θα γεμίσουν το σπίτι με χριστουγεννιάτικες μυρωδιές και γεύσεις.

Όσο πλησιάζουμε προς τις δύο εβδομάδες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς δε, τείνουμε να παραλείπουμε προπονήσεις, να καταναλώνουμε ίσως περισσότερα γλυκά, αλκοόλ και να συγκεντρωνόμαστε συχνότερα σε οικογενειακά γεύματα, άρα και μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού.

Βρίσκεις κι εσύ τον εαυτό σου εκτός του συνηθισμένου σου προγράμματος και ανησυχείς μήπως χαθεί όλη η διατροφική πορεία που έχεις κάνει έως τώρα;

Για σένα έχω ετοιμάσει αυτόν τον διατροφικό οδηγό! Επειδή θέλω και να απολαύσεις τις λιχουδιές των Χριστουγέννων, αλλά και να διατηρήσεις τις καλές σου διατροφικές συνήθειες… στις επόμενες ενότητες, λοιπόν, θα σου αποκαλύψω τον τρόπο.

Καλή ανάγνωση!

Ισορροπημένο Βάρος στις Γιορτές: Γίνεται;

Η λογική άσπρο-μαύρο είναι κάτι που συναντάω πολύ συχνά και στους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι και ξέρω ότι δεν είναι εύκολο να την αποβάλλεις. Αντιθέτως, σου είναι πιο εύκολο μερικές φορές να εστιάσεις σε διατροφικές συνήθειες που θεωρείς λανθασμένες επειδή είναι εκτός από την καθημερινότητά σου, από το να αναλογιστείς όλη την πρόοδο που έχεις κάνει.

Γιατί εντείνεται αυτή η συμπεριφορά στις γιορτές; Σου λείπουν τα κίνητρα; Δεν το πιστεύω.

Σίγουρα θέλεις να είσαι και να νιώθεις υγιής. Αυτό που, ωστόσο, σου διαφεύγει είναι ότι ξεχνάς να προσαρμόσεις τους στόχους σου στα καινούρια δεδομένα! Όπως αλλάζει η ζωή γύρω σου εκείνες τις ημέρες, το ίδιο θα έπρεπε να ισχύει και για τους στόχους σου.

Πιθανόν να μην χρειάζεσαι κάποιον «οδηγό επιβίωσης» για τα μεγάλα οικογενειακά γεύματα τους υπόλοιπους μήνες, γιατί μπορεί να τα συναντάς μία φορά κάθε δύο μήνες. Όμως, στις γιορτές πραγματοποιούνται 2 και 3 φορές στην ίδια βδομάδα.

Prosarmose Diatrofikous Stoxous

Ισορροπημένο Βάρος με ένα Ξεχωριστό, Ρεαλιστικό σχέδιο για τα Χριστούγεννα!

Το τελευταίο πράγμα που θέλω να σκέφτεσαι εκείνες τις μέρες είναι ότι επειδή έφαγες λίγο παραπάνω θα ξανα-ασχοληθείς με τις διατροφικές συνήθειες ξανά από Γενάρη. Εννοείται ότι μπορείς να συνδυάσεις τη διασκέδαση με απόλαυση και ταυτόχρονα διαχείριση του βάρους σου. Κι επειδή πιστεύω σε εσένα, θέλω να ξεκινήσεις από σήμερα κιόλας.

Ξεκίνα με μία Άσκηση

Αναλογίσου:

  • τι θα μπορούσες να παραλείψεις από τις λιχουδιές των Χριστουγέννων που πραγματικά δε θα σου λείψει;
  • τι είναι αυτό που θέλεις να απολαύσεις μέσα στις γιορτές πραγματικά;
  • τι είναι αυτό που θέλεις να θυμάσαι στο τέλος αυτού του μήνα;

Τι  θα είναι επιτυχία για σένα σε αυτές τις γιορτές;

Μπορεί για παράδειγμα να κάνεις προπονήσεις τρεις φορές την εβδομάδα, ωστόσο για τον Δεκέμβρη να θέσεις έναν νέο στόχο όπου οι προπονήσεις σου θα είναι μία φορά την εβδομάδα. Έτσι, αντί να σκέφτεσαι ότι έχασες δύο προπονήσεις θα σκέφτεσαι ότι πέτυχες το νέο, προσαρμοσμένο σου στόχο.

Αντίστοιχα και για το βάρος σου, εάν βρίσκεσαι σε μία διαδικασία μείωσης βάρους τότε ο στόχος για τον μήνα αυτό μπορεί να είναι  η διατήρηση του βάρους σου σταθερού ώστε να συνεχίσεις δυναμικά τον Γενάρη. Πώς σου ακούγεται αυτό;

Το ξέρω ότι σε έχω βάλει σε αρκετές σκέψεις και φυσικά είμαι εδώ για να σου δώσω περισσότερες απαντήσεις και ιδέες, ώστε να βάλεις τους δικούς σου στόχους και προτεραιότητες γι’ αυτές τις γιορτές.

Συνέχισε στην επόμενη ενότητα, όπου θα σε βοηθήσω να βάλεις μία προτεραιότητα στις επιλογές σου την περίοδο αυτή.

Βάλε προτεραιότητα στις Χριστουγεννιάτικες Λιχουδιές

Ξέρεις ποιος ήταν ο πρωταρχικός μου στόχος όταν έφτιαχνα αυτόν τον οδηγό; Το να σε αποτρέψω από το να αναζητήσεις κάποια δίαιτα αποτοξίνωσης μόλις περάσουν οι γιορτές!

Αυτό συνήθως συμβαίνει είτε επειδή έχουμε φάει μεγάλες ποσότητες φαγητού, είτε επειδή έχουμε υποκύψει σε αρκετούς γλυκούς πειρασμούς. Ό,τι αναφέρω παρακάτω, επομένως, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τα γλυκά, φυσικά ισχύει για οτιδήποτε λειτουργεί ως «διατροφικός πειρασμός» για εσένα.

Xristougenniatiki Lixoudia

Ποια θέλω να είναι η δική σου σκέψη απέναντι σε όλες τις λιχουδιές των Χριστουγέννων;

Άδραξε την ευκαιρία για να ευχαριστηθείς τρόφιμα που αγαπάς, χωρίς να νιώθεις έπειτα ότι χρειάζεται να το «πληρώσεις» αντικρίζοντας έναν άλλο αριθμό στη ζυγαριά.  Και υπάρχουν τόσοι πολλοί πειρασμοί αυτή την περίοδο του χρόνου, που πραγματικά εάν υποκύψουμε σε όλους το πιθανότερο είναι να μας οδηγήσουν σε αύξηση του βάρους.

Το να δοκιμάσεις απ’ όλα, ακόμη κι από αυτά που δεν θέλεις πραγματικά, μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους έως και 2 κιλά τις δύο εβδομάδες των εορτών μόνο.

Και το ερώτημα είναι: Το να δοκιμάσεις απ’ όλα είναι κάτι που θα ευχαριστηθείς πραγματικά;

Εάν με παρακολουθείς λίγο καιρό, τότε σίγουρα θα έχεις καταλάβει ότι η γεύση και η απόλαυση είναι πολύ ψηλά στη δική μου λίστα και το ίδιο συμβουλεύω και όλα τα άτομα με τα οποία συνεργάζομαι.

Οι κατηγορίες των διατροφικών πειρασμών

Υπάρχουν λοιπόν τρεις κατηγορίες «πειρασμών» αυτή την περίοδο στο μυαλό μου:

1. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει εποχιακές λιχουδιές στην εμφάνιση, οι οποίες όμως δεν αποτελούν κάτι πολύ ξεχωριστό εάν τις παρατηρήσεις από λίγο πιο κοντά. Μπορεί για παράδειγμα να είναι μπισκότα σε διάφορα χριστουγεννιάτικα σχέδια, όπως το κεφάλι του Άγιου Βασίλη, ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο, ένας τάρανδος, στολισμένα με όμορφα χρώματα – κόκκινο, πράσινο, χρυσό. Τι είναι όμως στην πραγματικότητα; Κλασσικά μπισκότα τα οποία μπορείς να βρεις όλο τον χρόνο, χωρίς κάτι ιδιαίτερο στη γεύση τους.

Πώς μπορείς να τα αντιμετωπίσεις αυτά; Σαν διακοσμητικά των Χριστουγέννων. Στοιχεία που είναι πολύ ωραίο να χαζεύεις αλλά όχι απαραίτητα να τα προμηθεύεσαι και να τα γεύεσαι.

2. Επόμενη κατηγορία αποτελούν γλυκά ή τρόφιμα τα οποία είναι πραγματικά ξεχωριστά για σένα σε γεύση, ωστόσο είναι διαθέσιμα αρκετά συχνά μέσα στο χρόνο. Και για να σε βοηθήσω περισσότερο σε αυτή την κατηγορία, θα σου δώσω ένα προσωπικό μου παράδειγμα. Κάθε Χριστούγεννα η πεθερά μου ετοιμάζει για το οικογενειακό τραπέζι ένα καταπληκτικό σοκολατένιο κέικ, πεντανόστιμο πραγματικά.  Σίγουρα είναι κάτι που το έχουμε συνδέσει όλοι στο σπίτι με εκείνη τη μέρα, είναι όμως κι ένα γλυκό το οποίο μας φτιάχνει και σε άλλες ξεχωριστές περιστάσεις – όπως σε γενέθλια, σε γιορτές ή ακόμα και όταν της το ζητάμε.

Έτσι τη μέρα των Χριστουγέννων δε θα αποτελέσει πρώτη δική μου επιλογή, παρόλο που το απολαμβάνω αρκετά, μιας που το έχω διαθέσιμο εάν θελήσω και πιο τακτικά μέσα στον χρόνο. Αντιθέτως, κρατάω την πραγματική μου απόλαυση για λιχουδιές που βρίσκει κανείς μόνο τα Χριστούγεννα!

3. Η τρίτη και τελευταία κατηγορία χριστουγεννιάτικων πειρασμών δεν είναι άλλα από τα παραδοσιακά εδέσματα που θα βρεις μόνο αυτή την περίοδο. Ήδη θα σκέφτεσαι μερικά, αναφέρομαι στους κουραμπιέδες, στα μελομακάρονα, τη βασιλόπιτα, το πανετόνε, τις δίπλες και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς.

Όποια λοιπόν κι αν είναι η δική σου ιδιαίτερη λιχουδιά, την οποία βρίσκουμε μόνο αυτή την εποχή του χρόνου, σου προτείνω να φυλάξεις την όρεξή σου και να την βάλεις ως προτεραιότητα στις επιλογές σου, συγκριτικά με όλους τους άλλους πειρασμούς που κυκλοφορούν.

Θέλω επομένως να επιλέξεις τις δικές σου διατροφικές προτεραιότητες για τις γιορτές, κι εγώ στην επόμενη ενότητα θα σε βοηθήσω με τη διατροφική σου συμπεριφορά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Τα Χριστούγεννα… από το πρωί!

Ξεκίνα με ένα καλό πρωινό γεύμα

Το πρωινό και κατά την περίοδο των γιορτών συνεχίζει να αποτελεί ίσως το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Αν ξεκινήσεις την ημέρα σου με μια ισορροπημένη διατροφή που να προσφέρει πληθώρα θρεπτικών συστατικών, τότε έχεις περισσότερες πιθανότητες στην συνέχεια της γιορτινής ημέρας να συνεχίσεις έτσι, όσο δύσκολο και αν ακούγεται αυτό.

Έτσι, μερικές ιδέες για ένα πλήρες πρωινό είναι:

  • 1 φλιτζάνι γάλα με δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης και 1 μικρό μήλο με λίγη κανέλα
  • 1 φλιτζάνι γάλα, 2 φέτες ψωμί ολικής άλεσης με φυτική μαργαρίνη, λίγο μέλι/μαρμελάδα και δυο μανταρίνια
  • 1 τοστ με ψωμί ολικής άλεσης, τυρί, τομάτα και ½ ποτήρι φυσικό χυμό πορτοκάλι
  • 1 τορτίγια ολικής άλεσης με φυστικοβούτυρο, 2 μικρά κομματάκια μαύρη σοκολάτα και μισή μπανάνα σε φέτες
  • Δύο φρυγανιές ολικής άλεσης με 1 αυγό βραστό, 1 ακόμη ασπράδι και μία χούφτα τοματίνια
  • Δύο φρυγανιές ολικής άλεσης με ταχίνι, λίγο μέλι και μία μπανάνα σε φέτες
  • Δύο φρυγανιές ολικής άλεσης με τυρί cottage, λιναρόσπορο και λίγο μέλι

Θυμήσου τα ενδιάμεσα μικρο-σνακ

H κατανάλωση φρούτων θα σε βοηθήσει να διαχειριστείς τυχόν… «υπογλυκαιμίες» και μέσα στις γιορτές, μιας που καλύπτουν την ανάγκη μας για γλυκιά γεύση! Έτσι θέλω να τα έχεις όσο μπορείς στα σνακ σου, στο δεκατιανό και το απογευματινό.

Εκμεταλλεύσου τον ελεύθερο χρόνο των ημερών για να δημιουργήσεις πρωτότυπες φρουτοσαλάτες.

Τα αποξηραμένα φρούτα μπορούν επίσης να αποτελέσουν ένα εύγευστο και θρεπτικό σνακ. Οι χουρμάδες, τα σύκα, τα δαμάσκηνα και τα βερίκοκα είναι όλα άριστες επιλογές.

Διατροφικό Tip

Συνδύασε το φρούτο σου μαζί με κάποιο ξηρό καρπό για μεγαλύτερο κορεσμό! Εκτός από τις γνωστές κι αγαπημένες επιλογές (αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια, κάσιους κ.α.) τις μέρες εκείνες μία θρεπτική και εποχιακή επιλογή αποτελούν και τα κάστανα.

 

 

Βρείτε όλες τις απαντήσεις που αναζητάτε στον σχετικό άρθρο- οδηγό μου “Χριστούγεννα και Διατροφή” που είναι διαθέσιμο στο ακόλουθο link:

https://diaitologos.com/oikogeneia/christougenna-kai-diatrofi-odigos/

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ