Ελπίζουμε να μη μείνουμε στο λόγια για το ΒΟΑΚ

Ικανοποίηση αλλά και προβληματισμό μας προκαλεί η είδηση ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χαρακτήρισε τον Βόρειο Οδικό Άξονα Kρήτης ως “έργο Εθνικής Σημασίας και Εθνικού Επιπέδου.

Παράλληλα, το ίδιο το υπουργείο κάνει λόγο για την άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκεται, αλλά και στην “επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ”

Ο χαρακτηρισμός του ΒΟΑΚ ως “έργο Εθνικής Σημασίας και Εθνικού Επιπέδου”, όπως επισημαίνει το υπουργείο, αφορά το σύνολο της οδού, ανεξάρτητα από τις επί μέρους συμβάσεις υλοποίησης αυτής (το υπουργείο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη εάν θα ακυρώσει ή τροποποιήσει τους υφιστάμενους δυο διαγωνισμούς).

Όπως υπογραμμίζεται στην σχετική απόφαση, το υφιστάμενο οδικό δίκτυο αδυνατεί να απορροφήσει τον αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο που παρατηρείται κατά τη θερινή κυρίως περίοδο, λόγω της αυξημένης μετακίνησης των επισκεπτών προς την περιοχή που διατρέχει το υπό κατασκευή έργο.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, παρόλο που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), έχει ιδιαίτερα βαρύ ιστορικό ατυχημάτων και δυστυχημάτων.

Τα φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οδικού άξονα στο μεγαλύτερο τμήμα του, σε συνδυασμό με την έλλειψη κόμβων και επαρκούς παραπλεύρου δικτύου, έχουν δημιουργήσει σοβαρά θέματα οδικής ασφάλειας.

Η ανάγκη λήψης μέτρων για την βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ κρίνεται επιτακτική, λόγω:

α) του υψηλού αριθμού ατυχημάτων που έχουν καταγραφεί στον ΒΟΑΚ τα τελευταία χρόνια,

β) των ιδιαίτερα δυσμενών επιπτώσεων των ατυχημάτων αυτών (μεγάλο ποσοστό νεκρών και βαριά τραυματιών) και

γ) της εν γένει κακής κατάστασης του ΒΟΑΚ κατά τμήματα.

Συνολικά, όπως αναφέρεται, είναι επιτακτική ανάγκη η αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), λόγω των κυκλοφοριακών απαιτήσεων, της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας των χρηστών του οδικού άξονα και της ενίσχυσης και υποστήριξης της αναπτυξιακής προοπτικής σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Σε μια περιοχή, όπου η περιφερειακή οικονομία εξειδικεύεται σε οικονομικές δραστηριότητες, που συνδέονται με την αγροτική οικονομία και κυρίως τον τουρισμό, η οποία συμμετέχει στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρας σε ποσοστό της τάξεως του 5%, είναι αδήριτη η ανάγκη αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο, με σύγχρονη αποκατάσταση των προσβάσεων στις παρόδιες ιδιοκτησίες μέσω ανισόπεδων κόμβων και παράπλευρου δικτύου.

Το έργο του θέματος είναι έργο σημαντικό για το σύνολο των Περιφερειακών Ενοτήτων της Περιφέρειας Κρήτης.

Περαιτέρω η διασύνδεση του Β.Ο.Α.Κ. με τους σημαντικούς λιμένες της Κρήτης και τα αεροδρόμια διασυνδέει το νησί της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα και αποτελεί επένδυση και έργο εθνικού επιπέδου.

Επομένως, απαιτείται συντονισμός των διαδικασιών σε ότι αφορά στις υποχρεώσεις του Δημοσίου από την κατανομή των κινδύνων που ανήκουν σε αυτό, για την έκδοση πάσης φύσεως αδειών και διαθεσιμότητας χώρου εκτέλεσης έργου, κ.λπ.

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content