Θείος και θνητός έρως στη θρησκευτική μουσική

Τα Πάθη του Θεανθρώπου αποτέλεσαν θεματικό χώρο συνάντησης της «καθ’ ημάς» Ανατολής με τη Δύση, όπως αποτυπώνεται στην εικονογραφία, την ποίηση, τη λογοτεχνία και τη μουσική. Θείος και ανθρώπινος ο αέναος έρως της ψυχής προς την αθανασία, θείος και ανθρώπινος ο πόνος της απώλειας, η οδύνη, η ικεσία προς την Παρθένο, η προσδοκία Αναστάσεως.

Τα Θεία Πάθη. Κατάνυξη, σπαραγμός, πόνος. Και πάλι ανάταση. Πορεία προς το Φως.

Βυζαντινοί ύμνοι και τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδας της Χριστιανικής Ορθόδοξης πίστης, συναντούν τις προκλασικές δραματικές ariette του Allesandro Scarlatti (1660-1725), του Αllesandro Stradella (1642-1682) και του Francesco Durante (1684–1755). Από την ιερή μυσταγωγία του “Μεσσία” (Messiah) του Georg Friedrich Händel (1685-1759), ενός εκ των κορυφαίων ορατορίων του Baroque, την κατανυκτική εκφραστικότητα του Stabat Mater P. 77 του Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) μέχρι και τη θεατρική ενσάρκωση του Θείου Πάθους που συναντά κανείς στα έργα των Georges Bizet(1838-1875) και Pietro Mascagni (1863-1945). Η «Ανάβαση προς το Όρος», έχει να επιδείξει αριστουργηματικούς σταθμούς κατάνυξης και μεγαλείου στην ποίηση και τη μουσική.

Η προβολή της παράστασης συνοδεύεται από συγχρονισμένη γραπτή απόδοση των κειμένων (υποτιτλισμός).

 

Ιουλία Νikitina | υψίφωνος

Λίντα Αθανασοπούλου | άλτο

Γιώργος Ψαρουδάκης | τενόρος

Μάνος Χριστοφακάκης | βαθύφωνος

Ευγενία Ψαρουδάκη | πιάνο

Επιμέλεια και ανάγνωση κειμένων: Νίκος Γιγουρτάκης

Επιμέλεια μουσικού προγράμματος: Ευγενία Ψαρουδάκη

 

Προπώληση εισιτηρίων

Η προπώληση ξεκίνησε. Μπορείτε να προμηθευτείτε το εισιτήριό σας, αξίας 5 €, από  εδώ: https://www.viva.gr/tickets/music/streaming/sacro-amor/

Πρόγραμμα

 

Προανάκρουσμα

 

Tον νυμφώνα Σου βλέπω

Εξαποστειλάριον της Ακολουθίας του Νυμφίου, Ήχος Τρίτος

 

  1. Amore mortale (Έρως θνητός) | Πρώτο ανάγνωσμα
  2. Allesandro Scarlatti (1660-1725)

O cessate di piagarmi, arietta: βαθύφωνος

  1. Georg Friederich Händel (1685-1759)

A, mio cor, schernito sei, arietta: άλτο

  1. Αllesandro Stradella (1642-1682)

Pieta Signore, sacred aria: τενόρος

  1. Kύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις (Τροπάριο της Κασσιανής)

Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Αγίας και Μεγάλης Τετάρτης (Μεγάλη Τρίτη εσπέρας)

Χορωδιακή επεξεργασία: Θεμιστοκλής Πολυκράτης (1863-1926)

 

ΙΙ.  Jesu, la passione (Τα Πάθη του Κυρίου) | Δεύτερο ανάγνωσμα

  1. Georg Friedrich Händel

For behold, darkness shall cover the earth… The people that walked in darkness

Recitativo και aria: βαθύφωνος

Από το Oρατόριο Messiah HWV 56 (1741)

  1. Georg Friedrich Händel

He was despised, aria: άλτο

Από το Ορατόριο Messiah HWV 56 (1741)

 

III. Ave Maria (Χαίρε Μαρία ~ Η επίκληση)  | Τρίτο ανάγνωσμα

  1. Giulio Caccini (1551-1618) σε μεταγραφή για φωνή και πιάνο του Steven Mercurio

Ave Maria, aria: υψίφωνος

  1. Francesco Durante (1684–1755)

Virgin Tutt’amor, aria sacra: βαθύφωνος

  1. Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)

Stabat Mater dolorosa, duetto: υψίφωνος και άλτο

Από το Stabat Mater P. 77 (1736)

  1. Franz Schubert (1797-1828)

Ave Maria (“Ellens dritter Gesang“, D. 839), aria: υψίφωνος

Έργο 52, Αριθμός 6 (1825)

  1. César Franck (1822-1890)

Panis Angelicus, aria: τενόρος

Από το Messe Solennelle σε Λα Μείζονα, Έργο 12 (1860)

 

  1. Amor Sacro (Θεία Αγάπη) | Τέταρτο ανάγνωσμα
  2. Georg Friedrich Händel

Ombra mai fu, aria: βαθύφωνος

Από την όπερα “Xerxes” HWV 40 (1738)

  1. Georges Bizet (1838-1875)

 

 

Agnus Dei, intermezzο: τενόρος

Από τη Σουίτα “L’ Αrlésienne”, Intermezzo, Αριθμός 2,

σε επεξεργασία του Ernest Guiraud (1837-1892)

  1. Pietro Mascagni (1863-1945) σε μεταγραφή για φωνή και πιάνο του Steven Mercurio

Sancta Maria, intermezzo: υψίφωνος και τενόρος

Από την όπερα “Cavalleria Rusticana” (1889)

  1. Αι γενεαί πάσαι (Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατον μου Τέκνον)

Εγκώμιο της Μεγάλης Παρασκευής μετά του 118ου ψαλμού (του Αμώμου), Στάση ΙΙΙΧορωδιακή επεξεργασία: Θεμιστοκλής Πολυκράτης (1863-1926)

 

 

Βιογραφικά συντελεστών

 

Ιουλία Νikitina | υψίφωνος

Η Ιουλία Νikitina – Mπαρμπεράκη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Την περίοδο 2001-2005 σπούδασε στο μουσικό κολλέγιο Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ. Το 2012 αποφοίτησε από το Τμήμα Φωνητικής του Saint Petersburg State Conservatory. Στο Saint Petersburg State Conservatory’s Theater, ερμήνευσε τoν ρόλο της Μπριγκίτα («Γιολάντα» του Pyotr Ilyich Tchaikovsky) και της Σουζάνα («Οι Γάμοι του Φίγκαρο» του Wolfgang Amadeus Mozart). Τα έτη 2012-2014 υπήρξε μέλος της Saint Petersburg State Academic Capella, το παλαιότερο μουσικό ίδρυμα της Ρωσίας, ως μέλος της επαγγελματικής “Glinka State Choir of Saint Petersburg”.

Το 2015 κερδίζει το πρώτο βραβείο, στον διαγωνισμό τραγουδιού της Αγίας Πετρούπολης.

Στην Ελλάδα συμμετείχε ως σολίστ, το Δεκέμβριο του 2019, σε Christmas Οpera Gala Concert στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, ενώ το Μάρτιο του 2020 ερμήνευσε τον ρόλο της Σοφίας,  στην παράσταση μουσικού θεάτρου «Ο Εγωιστής Γίγαντας» σε μουσική του Νίκου Ξανθούλη, μουσική διεύθυνση Ραφαήλ Πυλαρινού και σκηνοθεσία της Άννας Παπαγιαννάκη Διβανή, στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου. Τον Αύγουστο του 2020 συμμετείχε ως σολίστ σε συναυλία συμφωνικής μουσικής, στο πλαίσιο των Θερινών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων Δήμου Σητείας («Κορνάρεια 2020»).

 

Λίντα Αθανασοπούλου | άλτο

Η Λίντα Αθανασοπούλου είναι διπλωματούχος λυρική μεσόφωνος της τάξης της Δέσποινας Καλαφάτη. Παράλληλα με τις σπουδές της στο τραγούδι, αποφοίτησε από τριετές πρόγραμμα για το θέατρο και την όπερα στο Εργαστήρι του Σπύρου Ευαγγελάτου «Αμφιθέατρο Υποκριτικής Τέχνης», ενώ έλαβε μαθήματα κίνησης, χορού και performance στο «Εργαστήριο Φωνητικής Τέχνης και Έρευνας» με τον Σπύρο Σακκά και τη Νατάσσα Ζούκα.

Εργάστηκε για επτά χρόνια στην επαγγελματική χορωδία του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, συμπράττοντας με μεγάλα χορωδιακά σύνολο και ορχήστρες. Ως σολίστ έχει στο ενεργητικό της πλήθος συμμετοχών σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, ρεσιτάλ, βραδιές ποίησης, συναυλίας, θεατρικές παραστάσεις, ενώ είναι μέλος της θεατρικής ομάδας της ΕΛΜΕ Ηρακλείου (ΘΟΚΝΗ).

Εργάζεται στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου, με την ειδικότητα της καθηγήτριας φωνητικής και της υπεύθυνης  χορωδίας.

 

Γιώργος Ψαρουδάκης | τενόρος

Ο Γιώργος Ψαρουδάκης γεννήθηκε στην Κρήτη, στην Ιεράπετρα. Η κλίση του στη μουσική και στο τραγούδι εκδηλώθηκε από πολύ μικρή ηλικία. Στη συνέχεια, παράλληλα με τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ως φυσικός, σπούδασε φωνητική μουσική, κλασικό τραγούδι, χορωδία και Βυζαντινή μουσική στο Ωδείο Αθηνών και σε άλλα Ωδεία με κορυφαίους δασκάλους.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 έκανε το ντεμπούτο του στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Rodolfo στην όπερα Μποέμ του Giacomo Puccini, με τον οποίο κέρδισε το θερμό χειροκρότημα του κοινού ως «νεαρός – πολλά υποσχόμενος lirico-spinto τενόρος του Ντο, της τεχνικής της Ιταλικής Σχολής». Πρωταγωνίστησε εν συνεχεία στην Τραβιάτα του Giuseppe Verdi στον ρόλο του Alfredo και σε άλλα έργα, όπως το Requiem του Giuseppe Verdi, ο Messiah του Georg Friedrich Händel, το Requiem Wolfgang Amadeus Mozart, τα Carmina Burana του Carl Orff, το Άξιον Εστί του Μίκη Θεοδωράκη στο ρόλο του ψάλτη, η Messa da Gloria του Giacomo Puccini, και η Cecilia Messe του Charles Gounod. Τραγούδησε επίσης σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και της Ευρώπης.

Eπιστρέφοντας στην Κρήτη, προσέφερε διδασκαλία σε ωδεία, μουσικές σχολές και χορωδίες στην Ιεράπετρα, το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ίδρυσε και δίδαξε από το 1994 μέχρι το 2008 τη Χορωδία «Φραγκίσκος Λεονταρίτης» (Requiem Mozart, Τολέδο Ισπανίας, Μessiah Händel, MMΘ κ.ά.), ενώ o ίδιος κατέκτησε πολλές βραβεύσεις τόσο ως σολίστ, όσο και ως μαέστρος. Ως εκπαιδευτικός, δίδαξε σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημίας Κρήτης και στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης. Έχει εκδώσει βιβλία τοπικής ιστορίας, αλλά και εκπαιδευτικά εγχειρίδια φωνητικής διδασκαλίας.

 

Μάνος Χριστοφακάκης | βαθύφωνος

Ο βαθύφωνος Μάνος Χριστοφακάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 1989. Αποφοίτησε από το Ωδείο – Κέντρο Τεχνών Ακρόπολις Αθηνών το 2011, με  Άριστα και 1ο Βραβείο υπό την καθοδήγηση του τενόρου Ζάχου Τερζάκη. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και masterclasses με την Mária Temesi, τον Vladimir Chernov, τον Δημήτρη Καβράκο, την Victoria Loukianetz, τον Noe Colin, τον Jesus Leon και την Κατερίνα Τσαγκαράκη. Τον Αύγουστο του 2020 συμμετείχε στη Vienna Opera Academy με υποτροφία.

Τον Ιανουάριο του 2020 έλαβε μέρος στον Διεθνή Διαγωνισμό Σολιστικού Τραγουδιού Lazar Jovanović στο Βελιγράδι της Σερβίας και τον Οκτώβριο του 2020 στον Διεθνή Διαγωνισμό Τραγουδιού Lav Mirski στο Osijek της Κροατίας. Στη Σερβία του απονεμήθηκαν Πρώτο Βραβείο και 2 Special Awards και στην Κροατία Δεύτερο βραβείο και ένα Special Award.

Μεταξύ των πρόσφατων εμφανίσεών του συγκαταλέγονται ο ομώνυμος ρόλος στην όπερα του Mozart, Don Giovanni στο Vienna Opera Festival (2020), ο ομώνυμος ρόλος στην παιδική όπερα του Ξανθούλη, Ο εγωιστής γίγαντας στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου (2020), ο ρόλος του Uberto στην όπερα του Pergolesi La Serva Padrona (2019) σε παραγωγή του Λυρικού Θεάτρου Κρήτης στο Ηράκλειο, ρεσιτάλ με την πιανίστρια Mélisande Sinsoulier στο διεθνές φεστιβάλ μουσικής δωματίου Casa dei Mezzo στον Μακρύ Γιαλό της Κρήτης (2019) και ο ρόλος του El Payador στην τάνγκο-οπερέτα του Piazzolla Maria de Buenos Aires (2017) με την ομάδα Marionetas.

Είναι πρόεδρος και καλλιτεχνικός διευθυντής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Λυρικό Θέατρο Κρήτης και δικηγόρος.

Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στη Νομική Σχολή Αθηνών, στο Institute for Law and Finance της Φρανκφούρτης και στο Columbia University στη Νέα Υόρκη με υποτροφία.

 

Ευγενία Ψαρουδάκη | πιάνο

Η Ευγενία Ψαρουδάκη φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών στην κατεύθυνση Ιστορίας και Αρχαιολογίας με ειδίκευση στην ‘Ιστορία της Τέχνης’. Προερχόμενη από μουσική οικογένεια, έλαβε πτυχίο και δίπλωμα πιάνου (στη Τάξη της Klelia Topaloglou), ανώτερα θεωρητικά και πτυχίο μονωδίας, με το βαθμό “Άριστα Παμψηφεί” και Πρώτο βραβείο (Alex Tournaissen).

Έχει παρακολουθήσει μαθήματα και master classes στην Ελλάδα και στην Γερμανία, με σημαντικούς Έλληνες και ξένους δασκάλους (Γ. Χατζινίκος, G. Becker, Λ. Βασιλειάδης, Ι. Ποταμούσης, Δ. Tουφεξής κ.ά.) με εξειδίκευση στη συνοδεία λυρικού τραγουδιού (Reinhard Becker /University of  Trossingen, Germany) και τη διεύθυνση παιδικών χορωδιακών συνόλων (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ζimfira Poloz, E. Μελιγκοπούλου,  Δ. Κτιστάκης, Τheodora Pavlovitch), ενώ συνεχίζει τις σπουδές της στην Επιστήμη της Μουσικής Παιδαγωγικής (Master in Music Education, Εuropean University Cyprus).

Συμμετέχει ενεργά στην καλλιτεχνική ζωή του τόπου της σε πλήθος συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έχει συνεργαστεί ως accompaniatrice με τους περισσότερους λυρικούς καλλιτέχνες της πόλης της, αλλά και της ΕΛΣ σε ρεσιτάλ. Συμμετείχε με τον ίδιο ρόλο στην τελευταία παραγωγή του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου “Ο Εγωιστής Γίγαντας” σε μουσική του Νίκου Ξανθούλη (Μάρτης 2020).

Είναι καθηγήτρια πιάνου στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου από το 2008. Διδάσκει πιάνο σε ωδεία της πόλης, ενώ επιμελείται εκπαιδευτικών προγραμμάτων βιωματικής σύνδεσης της ιστορίας της μουσικής σε παιδιά και νέους.

 

Νίκος Γιγουρτάκης | ιστορικός

Ο Νίκος Γιγουρτάκης ολοκλήρωσε την επαγγελματική του διαδρομή στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στη θέση του Διευθυντή Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου. Προηγούμενα δίδαξε ως φιλόλογος στο Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου και σε άλλα Γενικά Λύκεια της χώρας.

Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης στη Βυζαντινή Αρχαιολογία και ολοκληρώνει την διδακτορική του διατριβή στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα ως αρχαιολόγος και ιστορικός βρίσκονται η Βυζαντινή παρουσία και η Αραβοκρατία στην Κρήτη.

Επίσης, είναι πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης «Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών», που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της πόλης του Ηρακλείου. Τα συμπεράσματα της αρχαιολογικής και ιστορικής έρευνας έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς σε επιστημονικά συνέδρια, εντός κι εκτός της χώρας, ενώ εργασίες του δημοσιεύονται σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά.

 

 

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content