Πρόταση για την προβολή της Κάντια επί ενετοκρατίας

Την πρότασή τους για την ιστορική και πολιτισμική απεικόνιση της πόλης υπέβαλαν σήμερα με επιστολή τους προς τον Δήμαρχο Ηρακλείου 12 γνωστοί Ηρακλειώτες, άνθρωποι του πνεύματος, της Εκκλησίας και των επιστημών.

Ακολουθούν τα κείμενα της επιστολής και της πρότασης.

Ηράκλειο    Ιούλιος 2021

Προς: τον κ. Βασίλη Λαμπρινό, Δήμαρχο Ηρακλείου

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε

Αν και βαθύτατα λυπημένοι για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε η αντιδήμαρχος πολιτισμού την προηγούμενη παρέμβασή μας, χαρακτηρίζοντας μας «μικρόμυαλους» επειδή τολμήσαμε να εκφέρουμε διαφορετική άποψη από τη δική της, ανταποκρινόμαστε ευχαρίστως στην πρόσκλησή σας να καταθέσουμε την άποψή μας για το πώς θα βλέπαμε την παραγωγή μιας πολυμεσικής εφαρμογής κι ενός προωθητικού βίντεο που θα παρουσιάζει την πόλη μας όπως ήταν κατά την τελευταία περίοδο της βενετσιάνικης κατοχής. 

  Αποφασίσαμε να συμβάλουμε με τις όποιες δυνάμεις μας στον διάλογο επειδή πιστεύουμε ότι η πόλη ανήκει στις μελλοντικές γενιές, εκείνες που θα πρέπει να μαθαίνουν σωστά την ιστορία της και να σχηματίζουν ολοκληρωμένες εικόνες για τον πολιτισμό της και σας παραδίδουμε την πρότασή μας. 

 

Με τιμή

(Έπονται υπογραφές)

Η πρόταση

 

Προς: τον Δήμαρχο Ηρακλείου κ. Βασίλη Λαμπρινό

 

ΠΡΟΤΑΣΗ

δημιουργίας ενημερωτικής πολυμεσικής εφαρμογής κ΄ προωθητικού βίντεο 

για την ιστορική-πολιτισμική απεικόνιση της πόλης 

κατά την ύστερη περίοδο της Ενετοκρατίας 

με τίτλο: «Η Κάντια στα 1640» 

 

Εισαγωγικό σημείωμα

Η πρόταση που διατυπώνεται εδώ, προκύπτει ως αποτέλεσμα της δράσης μας να εντοπίσουμε ελλείψεις και παρανοήσεις που προκύπτουν από την δημόσια παρουσίαση του προωθητικού βίντεο του Δήμου Ηρακλείου (πριν μετονομαστεί σε «Όψεις της Κάντια το 1640») και το οποίο παραπέμπει σε πολυμεσική εφαρμογή, ενημερωτική για τον πολίτη και τον επισκέπτη της πόλης του Ηρακλείου ο οποίος καλείται να αναπλάσει την εικόνα της πόλης όπως ήταν τα τελευταία χρόνια πριν από την οθωμανική πολιορκία.

  Μετά από δύο συναντήσεις στο γραφείο του Δημάρχου, μάς ζητήθηκε να συντάξουμε και να καταθέσουμε πρόταση που θα περιλαμβάνει την ιστορική-επιστημονική άποψη-πρόταση μαζί με τεχνικά στοιχεία που θα βοηθήσουν στη σύνταξη νέας μελέτης προς δημιουργία μιας εφαρμογής με απαιτήσεις ιστορικής αρτιότητας ως προς τη συνολική αποτύπωση της πόλης εκείνη την περίοδο.

  Αναδεικνύοντας την προοπτική να παρουσιάζεται η Κάντια του 1640 ως έκφραση μιας πιο ευρύχωρης ιστορικής πραγματικότητας, συμφωνούμε ότι η προσεκτική και συστηματική ανάδειξη της αντικειμενικά τεκμηριωμένης πολυ-πολιτισμικότητας των μνημείων και του ρόλου τους ως τόπων και ζωνών συνάντησης πολιτισμών και ιδεών, συμβάλλει εντέλει σε μια ανοικτή, συμπεριληπτική προσέγγιση και πρακτική για την κοινωνία γενικότερα. Με αυτή τη λογική, οποιαδήποτε προσπάθεια παραγωγής ενημερωτικού-πληροφοριακού προϊόντος είτε για τουριστικούς, είτε για εκπαιδευτικούς σκοπούς είναι ανάγκη να μην παραλείπει ζωτικής σημασίας πολιτισμικές και κοινωνικές όψεις. Η παρουσίαση (σε οποιαδήποτε εικονική μορφή) κτηρίων, χώρων συνάθροισης, οχυρωματικών δομών, διοικητικών κέντρων, χώρων λατρείας, χώρων οικονομικής δραστηριότητας δεν είναι δυνατόν να ακολουθεί οποιαδήποτε επιλεκτική λογική, επειδή ακριβώς το αποτέλεσμα που προκύπτει προσδίδει ψευδή εικόνα. Είναι σωστό να γνωρίζουμε ότι όταν εξαιρούμε (για οποιουσδήποτε λόγους) ένα τμήμα της σύνθετης και συλλογικής «ταυτότητας» ενός οικιστικού συνόλου σε μια δεδομένη ιστορική περίοδο διαμορφώνουμε ένα «ιδεολόγημα» που απέχει από την ιστορική πραγματικότητα. Καταλήγουμε δηλαδή να μη βλέπουμε το συνολικό μνημείο παρά το είδωλό που εξυπηρετεί εμάς, χάνοντας έτσι το πραγματικό σύμβολο. Δεν το έχουμε δει, εξάλλου, να συμβαίνει σε καμία αντίστοιχη περίπτωση απεικόνισης σε ψηφιακή πολυμεσική δημιουργία που έρχεται να πληροφορήσει τον πολίτη κι επισκέπτη μιας πόλης για μια συγκεκριμένη περίοδο.  

  Μια τέτοια διανοητική αναπροσαρμογή απαιτεί διεπιστημονική συνεργασία, καθώς επίσης νέα προσέγγιση, διαφορετική από αυτήν που επικράτησε στην εν λόγω δημιουργία του Δήμου Ηρακλείου. Η Κρητική Αναγέννηση με την παρουσία του λαϊκού στοιχείου, οι λογοτεχνικές δραστηριότητες της εποχής, το καθολικό και το ορθόδοξο λατρευτικό στοιχείο, τα καλλιτεχνικά εργαστήρια θα πρέπει να αποτυπωθούν σε μία τέτοια δημιουργία. 

 

Μνημεία της πόλης

τα οποία προτείνουμε να συμπεριληφθούν, 

επιπλέον από τα ήδη υπάρχοντα στην δική σας πλατφόρμα:

 

Δημόσια Κτήρια 

    Δουκικό ανάκτορο, (αναφορά στην ίδρυσή του κατά την προγενέστερη Β΄Βυζαντινή περίοδο)

 

Οχυρώσεις

    -βυζαντινή-παλαιοενετική οχύρωση

        >οχυρωματικό σύνολο στο Μπεντενάκι (αναφορά στην ίδρυσή του την Α΄ βυζαντινή περίοδο 

       και απεικόνισή του κτηριακού συνόλου με τον οχυρωματικό πύργο και τον ενσωματωμένο ναό 

       της Αγίας Αικατερίνης)

    -οχυρώσεις 16ου αιώνα

        >Προμαχώνες

            – Προμαχώνας Αγίου Ανδρέα

            – Επιπρομαχώνας Barbaro

 

Ορθόδοξοι ναοί

   – Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών Αποτύπωση σε 3D του μνημείου όπως σώζεται σήμερα, (αναφορά και απεικόνιση του μοναστηριακού συνόλου όπως παρουσιάζεται στην γκραβούρα του Μανέα Κλώντζα). 

   – Παναγία των Αγγέλων

   – Παναγία Μανωλίτισσα (Αγία Παρασκευή σήμερα) 

   – Άγιος Ματθαίος

   – Αγία Αναστασία

   – Άγιος Ονούφριος

   – Παντάνασσα (Μικρός Άγιος Μηνάς)

 

Αρμένικη εκκλησία (Άγιος Γεώργιος ο Δοριανός) 

   

-Εβραϊκή συναγωγή

 

Κρήνες

   – Κρήνη Priuli

   – Κρήνη στη Ruga Panigra

 

Επεξηγήσεις: 

-Ενδεικτικά προτείνονται αρχικά τα παραπάνω μνημεία, με την επίγνωση πως ο κατάλογος θα εμπλουτιστεί και επικυρωθεί από την επιστημονική επιτροπή η οποία θα επιμεληθεί την υλοποίηση της πρότασης.

-Η επιλογή των μνημείων, αρχιτεκτονικών δομών (δημόσια οικήματα, ναοί, κατοικίες, οχυρώσεις) ακολουθεί την λογική της αποτύπωσης σε εικονική μορφή (προσομοίωση) της πόλης όπως ήταν τα τελευταία χρόνια πριν την πολιορκία και άλωσή της από τους Οθωμανούς. 

  -Η χρονολογία 1640 που ήδη έχει προταθεί ως τίτλος και ορόσημο από τον Δήμο Ηρακλείου ακολουθείται και σε αυτήν την πρόταση.

  -Δίδεται ιδιαίτερη σημασία στην επιλογή των μνημείων, όταν τηρούν τους όρους να χαρακτηρίζονται ως «τοπόσημα», δηλαδή κατασκευές-σημεία αναφοράς, τα οποία συνδέονται με την ιστορία και τη φυσιογνωμία της πόλης. 

 -Όσα μνημεία έχουν ήδη επιλεγεί κι επεξεργαστεί από την επιστημονική και τεχνική ομάδα που έχει δημιουργήσει την ενημερωτική πολυμεσική εφαρμογή και το βίντεο του Δήμου Ηρακλείου παραμένουν στο corpus των μνημείων που θα συμπεριληφθούν κι εμπλουτίζονται, όπως παραπάνω αναλυτικά αναφέρθηκε.

  -Θεωρούμε ζωτικής σημασίας σε μία τέτοια πρόταση με στόχο την αποτύπωση της ιστορικής εικόνας της πόλης κατά την όψιμη ενετοκρατία να συμπεριλαμβάνονται με κάποιο τρόπο πληροφορίες που αφορούν τα μνημεία τα οποία προϋπήρχαν με την ίδια ή όποια άλλη χρήση. Μια τέτοια παράπλευρη πληροφόρηση είναι δυνατή με την υπάρχουσα ψηφιακή τεχνολογία και σηματοδοτεί την διαχρονική συνέχεια χρήσης, όπως και τη σημαντική πολιτισμική επιρροή προγενέστερων περιόδων. Δεν νοείται, (ενδεικτικά να αναφέρουμε) η προσπάθεια να κατανοηθεί ο πολεοδομικός ιστός, η διάταξη των δημόσιων οικοδομημάτων και των οδών χωρίς την αναγωγή στην φυσιογνωμία και εικόνα της πόλης κατά τη Β΄ βυζαντινή περίοδο. 

  -Υπάρχει η δυνατότητα, ακόμα, να αξιοποιηθεί η υπάρχουσα ιστορική μακέτα στην αίθουσα Καλοκαιρινού στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης με αποτύπωση του τρισδιάστατου ανάγλυφου του χώρου με γυροσκοπική κάμερα και με ανάλογο λογισμικό να μετατραπεί η πληροφορία σε πολύγωνα.

 

  Τεχνικά στοιχεία:

-Τα πολύγωνα, βάση της τρισδιάστατης απεικόνισης τα οποία έχουν διαμορφωθεί ήδη στην υπάρχουσα εφαρμογή («Όψεις της Κάντια του 1640») μπορούν να αξιοποιηθούν. 

ανάλυση σε όσα βίντεο (ενσωματωμένα στην εφαρμογή και το προωθητικό βίντεο) δημιουργηθούν στην πλατφόρμα Unity να είναι τουλάχιστον 1080p ανάλυση εικόνας (και όχι μόνο 720p).

-Μπορεί να αξιοποιηθεί ως βασικό εικονογραφικό υπόβαθρο στην κάτοψη της πόλης η γκραβούρα του Μανέα Κλώντζα, και τα κτήρια που πρέπει να επισημανθούν να «αναπτύσσονται» σε τρεις διαστάσεις με την χρήση πολύγωνων (με την πραγματική τους πια κι όχι με την εικονική τους μορφή), οπότε ο χρήστης της εφαρμογής θα μπορεί να αντλεί πληροφορίες για το κάθε μνημείο με διαφανείς καρτέλες κειμένου, με συνδέσμους (links) και υπερσυνδέσμους για διαδρομές μέσα στην πόλη. Οι σύνδεσμοι (links) που θα συνδέονται με μνημεία ή/και σημεία της πόλης να έχουν τη δυνατότητα να παραπέμπουν σε μορφές της Κρητικής Αναγέννησης:

– Βενετούς άρχοντες και αξιωματούχους, 

– Κρήτες ευγενείς, 

– λόγιους, 

– πνευματικούς δημιουργούς και 

– καλλιτέχνες 

της εποχής.

-Σε τρισδιάστατη απεικόνιση είναι ανάγκη να ενσωματωθεί ένα αντιπροσωπευτικό εργαστήριο ζωγραφικής από τα περίπου 150 που υπήρχαν εκείνη την εποχή στην Κάντια.

-Οι ανθρώπινες φιγούρες που θα χρησιμοποιηθούν θα «ντύνονται» με χρώματα κι ενδύματα που αντιστοιχούν στην εποχή.

-Ιδιαίτερη προσοχή αξίζει να δοθεί στην εξωτερική υφή των κτηρίων και στις λεπτομέρειες, όπως και τα μοντέλα κατοικιών που θα ενσωματωθούν να μην είναι απλοϊκά επαναλαμβανόμενα αλλά όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη ποικιλία (αν και ενδεικτικά), με μοντέλα που αναλογούν με την αρχιτεκτονική της πόλης εκείνη την εποχή. 

 

– Ηρακλής Πυργιανάκης

Αρχιτέκτονας μηχανικός

 

– Μακάριος 

Μητροπολίτης Γορτύνης και Αρκαδίας

 

– Νίκος Ψιλάκης 

δημοσιογράφος, συγγραφέας

 

– Νίκος Γιγουρτάκης

Ιστορικός, αρχαιολόγος

Πρόεδρος Δ.Ε. Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης «Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών»

 

– Ανδρέας Μανιός 

Πλαστικός χειρουργός, Δ/ντης ΕΣΥ, ΠΑΓΝΗ.

 

– Αρχιμανδρίτης Μεθόδιος Βερνιδάκης

Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης 

 

-Πρόδρομος 

Επίσκοπος Κνωσού

 

-Ευγένιος

Μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου

 

-Νέλλη Βαρβεράκη

συμβολαιογράφος

 

– Κρασάκης Μιχάλης

Δημοσιογράφος, Συλλέκτης

πρ. Δ/ντής Ελληνικής Υπηρεσίας της Deutsche Welle

 

– Αντώνης Σανουδάκης

Επιτ. Καθηγητής Ιστορίας της Πατριαρχικής Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης

 

-Καζαμιάκης Κώστας 

Ιστορικός Αρχιτεκτονικής, Ιστορικός Τέχνης

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ