Το λιανεμπόριο ζητά ειδική χρηματοδότηση ΕΣΠΑ

«Θέλουμε ισονομία. Είμαστε σε ανάλογα δεινή θέση ή και χειρότερα από την εστίαση και τον τουρισμό», τονίζουν άνθρωποι του λιανεμπορίου μιλώντας στο iefimerida και ζητούν κεφάλαια κίνησης με ειδικό πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ, όπως δηλαδή έχει ανακοινωθεί για τις επιχειρήσεις εστίασης, τον Τουρισμό, τα γυμναστήρια, τους παιδότοπους.

Μετρώντας ήδη τις πρώτες εβδομάδες επαναλειτουργίας με το σύστημα των ραντεβού και του click away, τα εμπορικά καταστήματα διαπιστώνουν ότι ο τζίρος τους δεν «τραβάει». Αν και η σύγκριση με το αντίστοιχο άνοιγμα τα Χριστούγεννα δεν επιτρέπει ασφαλή συμπεράσματα, αφού η περίοδος εκείνη έχει παραδοσιακά πολύ μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, οι έως τώρα πωλήσεις κινούνται στα «ρηχά».

Αύξηση τζίρου μόνο στα είδη διατροφής

Επί της ουσίας, μόνο τα είδη διατροφής- ειδικά αυτές τις ημέρες που πλησιάζει το Πάσχα- βλέπουν αύξηση τζίρου, ενώ αντιθέτως ο σκληρός πυρήνας του εμπορίου, δηλαδή ρούχα, παπούτσια και παιχνίδια κινείται πολύ μακριά από τα επίπεδα του Απριλίου του 2019.

Τα στοιχεία που φτάνουν στην ΕΣΕΕ δείχνουν πτώση πωλήσεων ως και 50% στα μικρά καταστήματα ένδυσης – υπόδησης, ενώ ειδικά στην Περιφέρεια το πρόβλημα είναι εντονότερο. Με αυτά τα δεδομένα, η εξασφάλιση χρηματοδότησης γίνεται ζήτημα επιβίωσης, καθώς όπως λένε οι άνθρωποι της αγοράς, ήδη δοκιμάζονται οι σχέσεις – ειδικά των «μικρών» – με τους προμηθευτές τους.

Εξαρχής ήταν σαφές ότι το stock των αδιάθετων χειμερινών εμπορευμάτων θα δημιουργούσε πρόβλημα όταν ερχόταν η στιγμή του ανεφοδιασμού με νέο εμπόρευμα (π.χ. ρούχα), καθώς οι ήδη φορτωμένοι με «παγωμένες» επιταγές προμηθευτές, θα ζητούσαν μετρητά. Όπερ κι εγένετο.

Τα δυο αγκάθια

Οι έμποροι αυτήν τη στιγμή εστιάζουν σε δύο «αγκάθια», που εμποδίζουν την πρόσβαση τους σε «ζεστό» χρήμα. Το πρώτο είναι ότι αποκλείστηκαν de facto από τα Προγράμματα των Περιφερειών, από τη στιγμή που συμπεριλήφθηκε στην περίοδο αναφοράς (για την πτώση τζίρου) και ο Μάιος- Ιούνιος 2020 που τα καταστήματα (υπο)λειτουργούσαν. Το δεύτερο είναι ότι αποκλείονται από το πρόγραμμα επιδότησης πάγιων δαπανών, καθώς ένας από τους βασικούς του όρους είναι ότι καλύπτει μόνο επιχειρήσεις με εργαζόμενους. Αυτό σημαίνει, όμως, ότι μένουν εκτός νυμφώνος περίπου 130.000 ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις.

Και κάπως έτσι αναδύεται η ανάγκη για ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα ανάλογο με αυτό για την εστίαση – δηλαδή περίπου 350 εκατ. ευρώ – και τον τουρισμό, έτσι ώστε να καλυφθούν τουλάχιστον οι επιχειρήσεις κλάδων του εμπορίου που έχουν γονατίσει.

Πτώση τζίρου 11,3% σε σχέση με το 2019

Τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν, άλλωστε, ότι η εικόνα δεν είναι ίδια για όλους. Το Φεβρουάριο, το σύνολο του λιανεμπορίου είχε πτώση τζίρου 11,3% σε σύγκριση με το 2019. Ωστόσο, μια προσεκτική ματιά στα επιμέρους στοιχεία δείχνει ότι ενώ π.χ. οι απώλειες στην ένδυση ήταν 50,1%, στην υπόδηση 49%, στα παιχνίδια 46,2% και στα καλλυντικά 54%, οι πωλήσεις αυτοκινήτων συγκράτησαν την πτώση τους (5,5%), όπως επίσης τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών (9%). Την ίδια ώρα, τα ηλεκτρονικά είδη και οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου έβλεπαν τον τζίρο τους να… ίπταται με 29,6% και 45,8% αντιστοίχως.

Πώς «μεταφράζονται» πρακτικά τα παραπάνω στοιχεία; Ότι ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης στο λιανεμπόριο δεν χρειάζεται να είναι οριζόντιο αλλά στοχευμένο σε δραστηριότητες που είχαν πτώση τζίρου άνω του 30%, όπως για παράδειγμα τα περίπου 15.000 καταστήματα ένδυσης και τα 4.000 καταστήματα υπόδησης.

 

 

 

Πηγή: iefimerida.gr

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content