Σούπερ μάρκετ: Έρχονται ραγδαίες αυξήσεις τιμών στα ράφια

Η πανδημία του κορωνοϊού είχε άμεση επίδραση στις καταναλωτικές συνήθειες, επηρεάζοντας τη λειτουργία των σούπερ μάρκετ. Λόγω των περιοριστικών μέτρων, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα άλλαξαν στρατηγική κι επενδυτικό προσανατολισμό, λαμβάνοντας υπόψιν τη στροφή -χωρίς… επιστροφή- στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.

«Ξεπερασμένες» οι online αγορές

Οι ηλεκτρονικές αγορές όμως στο κοντινό μέλλον θα φαίνεται ως κάτι «ξεπερασμένο» καθώς έρχονται επαναστατικές αλλαγές στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ. Ο κορωνοϊός υποχρέωσε τους καταναλωτές να αλλάξουν συνήθειες αλλά και τα ίδια τα super markets να αλλάξουν στρατηγική κι επενδυτικό προσανατολισμό, λαμβάνοντας υπόψιν τη στροφή χωρίς επιστροφή στο ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων.Το στοιχείο που επιβεβαίωσε, όμως, ότι αυτή η στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνιμη, αποτυπώνεται στην ποιοτική ανάλυση των πλεονεκτημάτων των e- αγορών. Αφήνοντας στην άκρη το 40%, που αφορά στην ασφάλεια από τον κορωνοϊό, ακολουθούν η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%. Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets ξεπέρασαν τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. Ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.

Το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο το προσεχές διάστημα εξαιτίας των αυξήσεων όχι μόνο των πρώτων υλών διεθνώς αλλά και της τιμής των ναύλων.

Η αύξηση τιμών σε πρώτες ύλες, σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59%, σύμφωνα με στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ).

Την ίδια στιγμή, εκτός από την αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ, παρατηρείται επίσης αύξηση στα καύσιμα, που επηρεάζουν με τη σειρά τους τις τιμές των προϊόντων.

Συγκεκριμένα όσον αφορά στη μέση τιμή σε αμόλυβδη, σήμερα ξεπέρασε τα 1,61 ευρώ ανά λίτρο, ενώ πέρυσι τέτοια εποχή η τιμή ήταν στα 1,36 ευρώ ανά λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης από 1,330 ευρώ το λίτρο πριν από ένα χρόνο, έχει φτάσει φέτος σε 1,110 ευρώ το λίτρο. ημαντική αύξηση του κόστους των τιμών ακόμη και βασικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ έφερε η πανδημία του κορονοϊού, ενώ το πρόβλημα αναμένεται να ενταθεί ακόμη περισσότερο το προσεχές διάστημα εξαιτίας των αυξήσεων όχι μόνο των πρώτων υλών διεθνώς αλλά και της τιμής των ναύλων. Παράλληλα σημαντική είναι η αύξηση που καταγράφεται και στις τιμές των καυσίμων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ), διεθνώς η αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες σιτηρά, γαλακτοκομικά, ζάχαρη, καφέ και βοδινό κρέας ξεκινά από 3,63% και φτάνει το 26,59%. Οπως αναφέρει ρεπορτάζ του OPEN TV, στα σούπερ μάρκετ ήδη καταγράφονται αυξήσεις τιμών σε προϊόντα όπως:

  • Χαρτικά: 4-12%
  • Άλευρα: 10%
  • Σπορέλαια: 50%

Παράλληλα, ήδη έχει αυξηθεί η τιμή (κατά μερικά λεπτά του ευρώ) σε καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ, όπως στα παρακάτω:

  • Ρύζι: Από 1,70 ευρώ σε 1,90 ευρώ
  • Καφές: Από 5,40 ευρώ σε 5,70 ευρώ
  • Βρεφικό γάλα: Από 10,70 ευρώ σε 10,80 ευρώ

«Η αύξηση ναύλου ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη μέσα σε έξι μήνες είναι 525%», σημείωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, ενώ ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ επιβεβαίωσε στο OPEN πως «υπάρχουν αυξητικές πιέσεις στις τιμές των πρώτων υλών και μένει να δούμε εάν αυτές θα επηρεάσουν και στο μελλον τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ».

Την πορεία των τιμών των τροφίμων και των σχετικών τιμών πρώτων υλών στην Ελλάδα και το εξωτερικό εξετάζει σε νέα μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, (ΙΕΛΚΑ).

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ο δείκτης τιμών καταναλωτή για τα τρόφιμα τον Απρίλιο 2021 βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο με τον Απρίλιο 2013 και 1,3% χαμηλότερα από τον Απρίλιο 2020.

Ωστόσο, διαπιστώνονται σημαντικές αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών για τα τρόφιμα και ποτά. Μέχρι τώρα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι αυξήσεις τιμών πρώτων υλών φαίνεται να έχουν απορροφηθεί από τους προμηθευτές και το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί ως δεδομένο για το μέλλον, εφόσον οι αυξητικές τάσεις συνεχιστούν.

 

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content