Αύξηση τζίρου, αλλά και λειτουργικού κόστους για τα σούπερ μάρκετ

Μπορεί μέχρι στιγμής να έχουν συγκεντρώσει επιπλέον τζίρο σε σύγκριση με πέρυσι ύψους περίπου μισού δισ. ευρώ, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουν αυξηθεί σημαντικά οι δαπάνες λειτουργίας τους. Ο λόγος για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες σε αντίθεση με άλλες επιχειρήσεις, ευνοήθηκαν στην περίοδο του lockdown, τάση που συνεχίζεται, αν και πλέον η κατανάλωση φαίνεται να έχει εξορθολογισθεί.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στο το πρόσθετο κόστος λειτουργίας για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2020 διαμορφώνεται σε 96,1 εκατ. ευρώ ενώ για το σύνολο του έτους προβλέπεται ότι θα φτάσει τα 163,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 1,55% του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου. Τούτο αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά τα περιθώρια κέρδους του κλάδου, τα οποία σημειωτέον είναι έτσι κι αλλιώς αρκετά χαμηλά (περίπου στο 0,89% το περιθώριο καθαρού κέρδους και στο 1,6% το περιθώριο λειτουργικού κέρδους). «Το νέο κόστος υπερβαίνει την καθαρή κερδοφορία του κλάδου, ακόμα και στα πιο αισιόδοξα σενάρια για την πορεία της. Αλλωστε το λειτουργικό κόστος της τελευταίας διετίας για τον κλάδο αντιστοιχεί στο 23,99% του κύκλου εργασιών, κάτι που σημαίνει ότι αυτό το νέο κόστος έρχεται να αυξήσει τις δαπάνες των επιχειρήσεων κατά 6,49%, αύξηση που είναι πολύ δύσκολα διαχειρίσιμη», υποστηρίζει το ΙΕΛΚΑ.

Το μεγαλύτερο μέρος του πρόσθετου κόστους είναι το εργασιακό –76 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο και 130 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους– κυρίως λόγω των πολλών προσλήψεων στις οποίες προχώρησαν οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και κυρίως οι ηγέτες του κλάδου, προκειμένου να αυξηθούν στις αυξημένες ανάγκες που προκλήθηκαν την άνοιξη. Υπολογίζεται ότι έγιναν 6.600 νέες προσλήψεις και μέχρι το τέλος του έτους θα γίνουν άλλες 700, ενώ οι επιπλέον ώρες εργασίας στο εννεάμηνο ήταν 1,2 εκατ. και στο σύνολο του έτους υπολογίζονται σε 2 εκατ.

Το δεύτερο μεγαλύτερο κόστος που δημιουργήθηκε ακριβώς λόγω της πανδημίας και του επακόλουθου lockdown ήταν αυτό της παράδοσης των παραγγελιών στο σπίτι. Η παράδοση κατ’ οίκον κόστισε στα σούπερ μάρκετ το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 8,1 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 13,9 εκατ. ευρώ.

Σε 7,3 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε το κόστος στο εννεάμηνο για τα διάφορα υλικά και μέσα προστασίας εργαζομένων και καταναλωτών από τον κορωνοϊό. Πρόκειται για δαπάνη αγοράς αντισηπτικών, μασκών, γαντιών μιας χρήσης, ακόμη και πλέξιγκλας, τα οποία έχουν τοποθετηθεί στα ταμεία των καταστημάτων. Μέχρι το τέλος του 2020 το εν λόγω κόστος αναμένεται να φτάσει τα 11,5 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο είχαν χρησιμοποιηθεί πάνω από 2,83 εκατ. μάσκες, 8,62 εκατ. γάντια και 302.000 συσκευασίες αντισηπτικών.

Η πανδημία, τέλος, οδήγησε σε αύξηση και επιτάχυνση επενδύσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι σχετικές επενδύσεις στο εννεάμηνο ανήλθαν σε 4,7 εκατ. ευρώ, ενώ η δαπάνη στο σύνολο του έτους υπολογίζεται σε 8,1 εκατ. ευρώ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content