Βολές Τσελέντη για την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου

Έντονη κριτική για την κατασκευή του Αεροδρομίου στο Καστέλι κοντά σε ενεργό ρήγμα ασκεί με ανάρτηση του στο facebook o σεισμολόγος και διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών Άκης Τσελέντης.

“Δεν καταλαβαίνω, γράφει χαρακτηριστικά ο κ. Τσελέντης,  γιατί τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης σφυρίζουν αδιάφορα μάλλον καταλαβαίνω (…) πρέπει όμως να πιεστεί η εταιρεία για το καλό των χιλιάδων επιβατών και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Μινώα Πεδιάδος να εφαρμόσει όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλούς κατασκευής κοντά σε ενεργό ρήγμα”.

Ολόκληρη η ανάρτηση

Τα παρακάτω σχόλια τα έστειλα σε κάποια έντυπα και ηλεκτρονικά τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και «θάφτηκαν» γιατί άραγε; <==
«Λοξός αεροδιάδρομος στο Ηράκλειο, ο οποίος καταργήθηκε για ύπαρξη ενός δήθεν ενεργού ρήγματος, και αεροδρόμιο στο Καστέλι δίπλα σε ένα μεγάλο ενεργό ρήγμα!»
Πριν 18 χρόνια εγώ και η ομάδα μου εκπονήσαμε την Γεωφυσική και Σεισμολογική μελέτη (τότε ακόμα ήμουν καθηγητής στο Παν/μιο Πατρών και η μελέτη είχε χρηματοδοτηθεί από τον ΟΑΝΑΚ δηλ. τον Οργανισμό Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης), για την πιθανή δημιουργία ενός λοξού αεροδιαδρόμου ο οποίος θα κάλυπτε τις αυξημένες αναμενόμενες ανάγκες του αεροδρομίου του Ηρακλείου.
Στόχος της μελέτης ήταν να δούμε τυχόν ύπαρξη ενεργών ρηγμάτων και να μελετήσουμε τις εδαφικές συνθήκες για τον προγραμματιζόμενο νέο λοξό αεροδιάδρομο. Εμείς δε βρήκαμε κανένα ρήγμα άξιο σημασίας!
Δείξαμε ότι η επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου είναι μία εφικτή λύση η οποία μάλιστα συνεπάγεται μικρότερο κόστος κατασκευής!!
Μία μελέτη που έκανα το ΕΜΠ μας επιβεβαίωσε και έδειξε ότι η επέκταση του διαδρόμου στο αεροδρόμιο Ηρακλείου θα μπορεί να δεχθεί αεροπορική κίνηση αντίστοιχη με του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι και με ίδιο μήκος διαδρόμου προσαπογείωσης (3.200 μ)!!!
Στη Νέα Αλικαρνασσό, μετά την αποχώρηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης, «χωράει» ένα αεροδρόμιο μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό που σχεδιάζεται για το Καστέλλι.
Συγκεκριμένα με την επέκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου μπορούμε να έχουμε μία παραπάνω θέση στάθμευσης αεροσκαφών (36 αντί για 35), μεγαλύτερος σε έκταση επιβατικός σταθμός (64.000 τ.μ. αντί για 60.000 τ.μ. ), περισσότερες αίθουσες αναμονής επιβατών (19 αντί για 12) και σημαντικά περισσότερες θέσεις πάρκινγκ αυτοκινήτων (4.000 αντί για 1.500 που προτείνονται στο Καστέλλι).
Πανευρωπαϊκά οι πόλεις με αντίστοιχη με το Ηράκλειο αεροπορική κίνηση (δηλαδή 6 με 8 εκατομμύρια το χρόνο) διαθέτουν αεροδρόμιο πολύ κοντά στον αστικό ιστό. Ο μέσος όρος των αποστάσεων είναι 12 χιλιόμετρα, την ώρα που το Καστέλλι βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλιομέτρων.
Αντίστοιχα δυσανάλογος είναι και ο χρόνος μετάβασης στο αεροδρόμιο (από τα 12 λεπτά θα αυξηθεί στα 30 λεπτά) ενώ ο χρόνος πτήσης προς το Καστέλλι θα αυξηθεί κατά 5 με 10 λεπτά.
Συνολικά, ο χρόνος που θα κάνει ένας επιβάτης από την Αθήνα για να φτάσει στο σπίτι του στο Ηράκλειο θα αυξηθεί έως και 40 λεπτά με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Γιατί λοιπόν αυτή η μεταφορά και μάλιστα κοντά σε ένα ενεργό ρήγμα; Δεν λέω πως το ρήγμα είναι πρόβλημα από την διεθνή πείρα μου έχω δει τεράστια τεχνικά έργα κοντά σε πολύ ενεργά ρήγματα αλλά στην κατασκευή τους ακολουθούν ειδικές προδιαγραφές πράγμα το οποίο αμφιβάλλω αν υιοθετείται στο παρόν έργο.
Προσωπικά ενοχλούμαι από τα υπάρχοντα παραδείγματα αυταρχικής συμπεριφοράς της κατασκευάστριας εταιρείας για παράδειγμα αγνόησε δύο επιστολές μου όπου τους πρότεινα κάποια πρωτόκολλα ελαχιστοποίησης του σεισμικού κινδύνου.
Τονίζω ότι αυτές επιστολές δεν τις έστειλα σαν ιδιώτης αλλά σαν διευθυντής του κύριου φορέα παρακολούθησης της σεισμικότητας της χώρας και κατάρτισης των σεισμικών κινήσεων σχεδιασμού και φυσικά σαν ένας καταξιωμένος (θέλω να πιστεύω) καθηγητής πανεπιστημίου.
Αντίστοιχα, γνωστοί υδρογεωλόγοι ανέφεραν ότι είναι εγκληματικό να κλείσουν οι καταβόθρες οι οποίες εμπλουτίζουν τον υδροφόρο ορίζοντα και τα υπόγεια νερά και να ρίχνονται μέσα στα καρστικά ασβεστολιθικά πετρώματα τα λήμματα από τον βιολογικό καθαρισμό του αεροδρομίου. Αυτό θα μολύνει τον υδροφόρο.
Η μελέτη περιβαντολλογικόν επιπτώσεων δεν θα έλεγα ότι είναι ότι καλύτερο. Δεν θα αναφερθώ στον εγκλωβισμό των ατμοσφαιρικών ρύπων λόγο του τοπογραφικού ανάγλυφου κλπ.
Δεν ξέρω το λόγο που ελήφθη αυτή η απόφαση και δεν καταλαβαίνω γιατί τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης σφυρίζουν αδιάφορα μάλλον καταλαβαίνω (…) πρέπει όμως να πιεστεί η εταιρεία για το καλό των χιλιάδων επιβατών και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Μινώα πεδιάδος να εφαρμόσει όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλούς κατασκευής κοντά σε ενεργό ρήγμα (near field design specifications.
Τα συμφέροντα είναι τεράστια τα γνωρίζω αλλά εγώ σε όλη μου την σταδιοδρομία πάντα έλεγα τα πράγματα με το όνομά τους με βασικό άξονα την ασφάλεια των πολιτών και θα συνεχίσω να το κάνω παρά τα όσα εμπόδια και πιέσεις που ίσως δεχθώ.
Επαναλαμβάνω διεθνώς έχουν κατασκευαστεί αντίστοιχα έργα κοντά σε πολύ μεγαλύτερα ρήγματα αλλά έχουν ληφθεί υπόψη ειδικά πρωτόκολλα υλοποίησης τα οποία ελπίζω μετά τα τελευταία γεγονότα να υιοθετηθούν από την τόσο έμπειρη αυτή εταιρεία.
Τονίζω ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει υλοποιήσει πάρα πολλά έργα και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία διεθνώς. Ας κοιτάξει λοιπόν λίγο ποιο πολύ την Κρήτη μας ΚΑΙ ΑΣ ΣΤΕΙΛΕΙ ΜΕΡΙΚΑ ΚΙΒΩΤΙΑ ΝΕΡΟ ΣΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΑΘΕΙΣ ΕΤΣΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ…Οψόμεθα…
(**) Επειδή ο ιδιοκτήτης του έργου είναι Ινδική εταιρεία και επειδή γνωρίζω από έργα στην Ινδία (είμαι σύμβουλος τριών Ινδικών εταιρειών: ONGC, Oil India, Ananda Geophysics) και επειδή έχω εκπονήσει ερευνητικά προγράμματα στην Ινδία γνωρίζω πόσο προσεκτικοί είναι οι Ινδοί στα τεχνικά έργα στη χώρα τους όπου εφαρμόζονται εξαιρετικά αυστηρά πρωτόκολλα κατασκευής. Εδώ τι άλλαξε;

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content