grylos-aggouridakis

Ο Ναύαρχος που έσωσε 340.000 Άγγλους και Γάλλους από τους ναζί

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

 

Τον γνωρίζουν ελάχιστοι και δεν τον θυμάται σχεδόν κανείς!

Το όνομα του δεν μνημονεύεται στον βαθμό που του αναλογεί μεταξύ των ηρώων του Β Παγκοσμίου Πολέμου, αν και η συμβολή του στην τελική νίκη των συμμάχων ήταν καθοριστική.

Για την ακρίβεια, αν δεν ήταν αυτός και τα σχεδια που κατέστρωσε, ο πόλεμος ίσως τελείωνε προτού αρχίσει, με την πλάστιγγα του θριάμβου να γέρνει στην πλευρά των Γερμανών!

Ο Σερ Μπέρτραμ Ράμσεϋ (Sir Bertram Ramsay, (20 Ιανουαρίου 1883 – 2 Ιανουαρίου 1945) που η μοίρα του επεφύλαξε ένα άδοξο και τραγικό τέλος…

Ο ήρωας της Δουνκέρκης!

Εκεί που τον Μάιο του 1940, μετά την κατάρρευση της Γαλλίας, είχε εγκλωβιστεί το αγγλικό εκστρατευτικό σώμα, από την «τανάλια» του Γκουντεριαν και κινδύνευε με εξολόθρευση, αιχμαλωσία η ομαδική σφαγή.

Περίπου 400.000 στρατιώτες και αξιωματικοί με μια ηρωική ναυτική επιχείρηση διάσωσης έφτασαν σώοι στις ακτές της Μεγάλης Βρετανίας και έτσι η χώρα συνέχισε τον αγώνα εναντίον του Άξονα.

Αν αυτοί οι πολεμιστές είχαν χαθεί, όλα θα είχαν τελειώσει…

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «ΔΥΝΑΜΟ»

Εμπνευστής ο υποναύαρχος Ράμσευ.

Λίγο πριν την έναρξη του πολέμου είχε αποστρατευτεί με τον τίτλο του επιτελάρχη του Μητροπολιτικού Στόλου. 

Όταν άρχισαν οι εχθροπραξίες ο Ουίνστον Τσώρτσιλ τον ανακάλεσε στην ενεργό υπηρεσία προήχθη σε υποναύαρχο και τοποθετήθηκε στη Ναυτική Διοίκηση του Ντόβερ αναλαμβάνοντας τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο στη περιοχή. οργανώνοντας σχετικές αποστολές.

 Κατά την επιχείρηση της εκκένωσης της Δουνκέρκης, που έφερε την κωδική ονομασία “επιχείρηση Δυναμό” ο Ράμσεϋ ανέλαβε την διοίκηση της όλης επιχείρησης διασώζοντας περίπου 340.000 Βρετανούς αλλά και Γάλλους στρατιώτες που είχαν παγιδευτεί από τις προελαύνουσες γερμανικές δυνάμεις.

 Η επιχείρησε που σχεδιάστηκε και ολοκληρώθηκε σε εννέα ημέρες στέφθηκε με επιτυχία με την θαυμαστή βέβαια βοήθεια του βρετανικού λαού που έσπευσε να βοηθήσει με οποιοδήποτε κατάλληλο μέσο.

Στις 10 Μαΐου 1940, έπειτα από έντονες παρασκηνιακές πολιτικές διαμάχες, ο Winston Churchill εξελέγη πρωθυπουργός της Μ. Βρετανίας.

Έχοντας την υποστήριξη του παλατιού αλλά και του ναυαρχείου, ο νέος πρωθυπουργός άρχισε να εξετάζει το ενδεχόμενο απεμπλοκής από την Ευρώπη. 

Αρχικά, έπρεπε να βρεθούν λιμάνια κατάλληλα για μια τέτοια επιχείρηση στη Βόρεια Γαλλία. 

Οι διαθέσιμες επιλογές ήταν η Βουλόνη, το Καλαί και η Δουνκέρκη.

 Όλα εξαρτώνταν από δύο παράγοντες – την ταχύτητα οργάνωσης του Βασιλικού Ναυτικού, και την αντίσταση που θα προέβαλαν τα γαλλικά, βελγικά, ολλανδικά και βρετανικά στρατεύματα στην γερμανική επέλαση. 

Για άλλη μια φορά, οι Γάλλοι επρόκειτο να διαψεύσουν τις όποιες προσδοκίες.

 Οι γραμμές τους διασπάστηκαν ταχύτατα και σχετικά αναίμακτα από τους Γερμανούς.

 Στις 24 Μαΐου η Βουλόνη είχε πέσει, και το Καλαί θα ακολουθούσε λίγες ώρες αργότερα. 

Οι εναπομείνασες συμμαχικές δυνάμεις συγκεντρώθηκαν σε μια αμυντική περίμετρο πλάτους 25 και βάθους 12 χιλιομέτρων γύρω από το λιμάνι της Δουνκέρκης.

Ο ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΣΩΤΗΡΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content