Πρόταση για σημαντικές και απολύτως αναγκαίες αλλαγές στη μελέτη της καλωδιακής διασύνδεσης Κορακιάς – Αττικής

Δημοσιεύουμε στη συνέχεια μια σοβαρή και άξια προσοχής πρόταση που αφορά στην καλωδιακή διασύνδεση Κορακιάς – Αττικής, που συντάχθηκε με την επιμέλεια του δημοσιογράφου και πρώην Δημοτικού Σύμβουλου Μαλεβιζίου Κώστα Τριγώνη, ο οποίος εξασφάλισε τη συνεργασία ειδικών επιστημόνων που γνωρίζουν καλά, τόσο τις λεπτομέρειες του έργου, όσο και την υφιστάμενη σήμερα κατάσταση στην περιοχή των Δήμων Μαλεβιζίου και Ηρακλείου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΗΣ

πρώην Δημοτικός Σύμβουλος Μαλεβιζίου

     Ηράκλειο, 30 Μαρτίου 2020

Προς

     * Υπουργείο Τεχνολογίας και Έρευνας

  • ΑΔΜΗΕ
  • Περιφέρεια Κρήτης
  • Δήμο Μαλεβιζίου
  • Δήμο Ηρακλείου

Με δεδομένο το γεγονός ότι προχωρούν κανονικά οι διαδικασίες για την καλωδιακή διασύνδεση Κρήτης (Κορακιάς) – Αττικής, αισθανόμαστε σήμερα την ανάγκη και την υποχρέωση να παρέμβουμε, δημοσιοποιώντας μια απόλυτα συγκεκριμένη και πλήρη, κατά τη γνώμη μας, διορθωτική πρόταση, που, αν υιοθετηθεί εγκαίρως από τους αρμοδίους, θα βοηθήσει ώστε το σημαντικό αυτό για την Κρήτη αλλά και για τη χώρα έργο, να αποκτήσει πληρέστερη υπόσταση, να γίνει αποδοτικότερο, αλλά και να απαλλάξει από τα σημερινά προβλήματα και από μελλοντικές περιπέτειες, τόσο την περιοχή του Δήμου Μαλεβιζίου, όσο και την ευρύτερη περιοχή του Δήμου Ηρακλείου.

Πώς προέκυψε η παρούσα πρόταση

Μοναδικός λόγος για τη μελέτη και σύνταξη της παρούσας πρότασης, είναι το ειλικρινές ενδιαφέρον μας για το μέλλον της περιοχής του Μαλεβιζίου, αλλά και του Ηρακλείου,  και η βεβαιότητά μας ότι το έργο της καλωδιακής διασύνδεσης, όπως έχει σχεδιαστεί και όπως αρχίζει οσονούπω να εφαρμόζεται, παρουσιάζει αδικαιολόγητες ατέλειες, αφού:

  • ούτε βοηθά στην περιβαλλοντική αναβάθμιση και διάσωση συγκεκριμένων περιοχών του Μαλεβιζίου,
  • ούτε προωθεί την οριστική εγκατάλειψη και διάλυση του ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων, 
  • ούτε απαλλάσσει τις περιοχές Μαλεβιζίου και πόλης Ηρακλείου από την ύπαρξη εκατοντάδων πυλώνων και εναερίων ή υπογείων καλωδιώσεων που υφίστανται σήμερα ή πρόκειται να προστεθούν μελλοντικά, στο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικών φορτίων.

Η απόφαση να συνταχθεί η παρούσα πρόταση, ελήφθη με την παρότρυνση του σημερινού επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης “ΝΕΟΙ ΔΡΟΜΟΙ” του Δήμου Μαλεβιζίου κ. Αθανασίου Κύρκου, ο οποίος απευθύνθηκε σε εμένα και με κάλεσε να συνεργαστώ επί τούτου, με υπεύθυνους ανθρώπους, ειδικούς και γνώστες του αντικειμένου, όπως άλλωστε έπραττα και επί δημαρχίας Κ. Μαμουλάκη, για τη διαμόρφωση της πολιτικής και των υπευθύνων θέσεων του Δήμου Μαλεβιζίου. Τα ονόματα των ειδικών που βοήθησαν στη σύνταξη της παρούσας πρότασης, κατά παράκλησή τους, δεν ανακοινώνονται σήμερα,

Πού στοχεύει η παρούσα πρόταση

Η σύνταξη και δημοσιοποίηση της παρούσας πρότασης, ένα και μοναδικό σκοπό και στόχο υπηρετεί: Να ευαισθητοποιήσει:

– Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

  • Τον ΑΔΜΗΕ
  • Την Περιφέρεια Κρήτης
  • Το Δήμο Μαλεβιζίου
  • Το Δήμο Ηρακλείου
  • Τους τοπικούς φορείς και την κοινή γνώμη,

και να τους διαβεβαιώσει ότι, αν εφαρμοστούν επακριβώς όσα προωθεί σήμερα ο ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση της διασύνδεσης στο επίγειο τμήμα της, θα δημιουργηθούν στο εγγύς μέλλον σοβαρά και ποικίλα προβλήματα που θα υποσκάψουν την αποτελεσματικότητα και τη δυναμική του σημαντικού αυτού έργου και δεν θα αναβαθμίσουν, τουναντίον θα επιδεινώσουν περιβαλλοντικά ευρύτερες περιοχές του Μαλεβιζίου και του Ηρακλείου.

Σημαντική σημείωση: Στην πρόταση που ακολουθεί, προτείνονται τρεις λύσεις, για λόγους καθαρά τεχνικούς. Εμείς πάντως, ως Μαλεβιζιώτες και ως Ηρακλειώτες, προκρίνουμε ανεπιφύλακτα την πρώτη λύση, που εξασφαλίζει την πλήρη κατάργηση του ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων και απελευθερώνει και αναβαθμίζει την περιοχή.

Η σημερινή παρουσίαση της πρότασης, οφείλεται στο γεγονός ότι λόγω των εκτάκτων συνθηκών που διερχόμαστε λόγω κορωνοϊού, δεν είναι εύκολες οι προσωπικές συναντήσεις για την επίδοσή της και για διενέργεια επαφών και διαλογικών συζητήσεων.

 

ΚΑΛΩΔΙΑΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

 

ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Η καλωδιακή διασύνδεση της Κρήτης με συνεχές ρεύμα είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας και εμβέλειας, οι επιπτώσεις του οποίου ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια του νησιού. Η ικανότητα της διασύνδεσης η οποία θα είναι τμήμα της Euroasia interconnection (ηλεκτρική διασύνδεση Ευρώπης με Κύπρο, Ισραήλ και Αίγυπτο), σε πρώτη φάση θα ανέρχεται στα 1.000MW και σε δεύτερη φάση στα 2.000MW, ενώ είναι ανοικτό το ενδεχόμενο επαύξησης της ισχύος σε πολλαπλάσια νούμερα, σε επόμενες φάσεις. Η βάσιμη προοπτική, οι υδρογονάνθρακες της νοτιοανατολικής λεκάνης της Μεσογείου να αποτελέσουν την ενεργειακή δεξαμενή της Ευρώπης δίδουν το μέτρο και την προοπτική της διασύνδεσης αυτής, στο εγγύς μέλλον. Τα επίπεδα αυτά ισχύος πρέπει να συγκριθούν με την εφετινή αιχμή φορτίου του νησιού που ανήλθε μόλις στα 675MW και το μέοο φορτίο συστήματος Κρήτης που κυμαίνεται περί τα 350MW.

Επομένως, πρόκειται για ένα διακρατικό, διηπειρωτικό έργο, με άμεσο ενδιαφέρον και όφελος για την Ευρώπη και υπό το πρίσμα αυτό πρέπει να εξεταστούν και να μελετηθούν όλες οι πτυχές του θέματος. Οι αποφάσεις που θα ληφθούν στην πρώτη φάση υλοποίησης του και οι βασικές επιλογές του έργου, θα επηρεάσουν σημαντικά τον χαρακτήρα και την ανάπτυξη της περιοχής στην Κρήτη η οποία πρόκειται να φιλοξενήσει το πλείστον των εγκαταστάσεων, δηλαδή τον Δήμο Μαλεβιζίου.

Ασφαλώς, είναι γνωστόν ότι, μετά από μακρόχρονες συζητήσεις και σημαντικές ζυμώσεις, με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στο οποίο συμμετείχαν όλοι οι φορείς του νησιού (Δήμοι, Νομάρχες, βουλευτές κλπ), αποφασίστηκε ότι το νέο Ενεργειακό Κέντρο Κρήτης θα αναπτυχθεί στην περιοχή της Κορακιάς, μια περιοχή που συγκεντρώνει μοναδικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά κατάλληλα προς τον σκοπό αυτό. Βρίσκεται σε κεντροβαρική θέση από γεωγραφικής πλευράς, δίπλα στον κύριο όγκο των ηλεκτρικών φορτίων (ευρύτερη περιοχή Ηρακλείου), σε θέση παραλιακή, δίπλα στην Εθνική Οδό (Ε.Ο.) και σε τοποθεσία απομονωμένη οπτικά από την Ε.Ο. καθώς επίσης από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα. Επισημαίνεται ότι η απόφαση επιλογής της θέσης συνοδεύτηκε με τη ρητή δέσμευση κατάργησης του ΑΗΣ Λινοπεραμάτων. Τέλος, η απόφαση αυτή η οποία ουδέποτε αμφισβητήθηκε ή ανατράπηκε, αποτέλεσε τη βάση για το Χωροταξικό Σχεδιασμό του νησιού και συμπεριλαμβάνεται σε αυτόν.

ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Η μελέτη του ΑΔΜΗΕ, πτυχές της οποίας έχουν δει το φως της δημοσιότητας φαίνεται να αγνοεί τα παραπάνω βασικά δεδομένα και αντιμετωπίζει το έργο ως ένα περιφερειακό και μικρής κλίμακας έργο, γεγονός που θα έχει βασικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη, την εξέλιξη και την επιτυχία του έργου. Παραγνωρίζεται το γεγονός ότι η ονομαστική ισχύς η οποία θα καταλήγει στην περιοχή ήδη από την πρώτη φάση λειτουργίας, θα είναι 5 φορές την ισχύ του Αθερινόλακκου, δηλαδή μιλάμε για 5 Αθερινόλακκους.

Βασικές αδυναμίες και άστοχες επιλογές της υπάρχουσας μελέτης είναι οι ακόλουθες:

  1. Σε μια ασφαλή υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση, μήκους περίπου 380km (Αττική – Κορακιά), προστίθεται εν σειρά μια μικρή (ελάχιστη) εναέρια διαδρομή περίπου 6km (Κορακιά – Δαμάστα), η οποία θα λειτουργήσει ως αχίλλειος πτέρνα και θα μειώσει κατακόρυφα την αξιοπιστία λειτουργίας της εν λόγω διασύνδεσης και παράλληλα την ασφάλεια λειτουργίας ολόκληρου του ηλεκτρικού συστήματος Κρήτης. Επισημαίνεται ότι η εκτεθειμένη εναέρια αυτή Γραμμή Μεταφοράς (ΓΜ), υψηλής τάσης 400kV, θα βρίσκεται ακριβώς δίπλα στην θάλασσα και πέραν των ατμοσφαιρικών υπερτάσεων, θα είναι επίσης ευάλωτη από τους ισχυρούς βόρειους ανέμους και την υψηλή θαλάσσια ρύπανση (καθαλατώσεις). Τέλος, οι τεράστιοι πυλώνες (400kV) θα αποτελούν φόβητρο και οπτική όχληση πρώτου μεγέθους, δεδομένου ότι στα νησιά συνήθως απoφεύγεται ακόμη και η εγκατάσταση των πολύ μικρότερων (υποτριπλάσιων) πυλώνων 150kV. Πρόκειται για ανεπίτρεπτο λάθος από τεχνικής πλευράς.
  2. Παρόλο που το υποβρύχιο καλώδιο καταλήγει στο επιθυμητό σημείο της Κορακιάς με όλα τα πλεονεκτήματα που πρόκριναν την επιλογή του, χωρίς λόγο και αιτιολόγηση συνεχίζεται εναέρια η Γραμμή συνεχούς ρεύματος, με τάση 400kV, για να καταλήξει τελικά σε μια αγροτική περιοχή, η οποία ουδεμία σχέση έχει με βιομηχανική δραστηριότητα και τέτοιου είδους εγκαταστάσεις. Αυτό δεν εξηγείται τεχνικά.
  3. Αποτέλεσμα των επιλογών αυτών είναι να δημιουργούνται εντός της ίδιας, μικρής γεωγραφικής ενότητας, του ίδιου Δήμου, τρία ενεργειακά κέντρα αντί του ενός.
  4. Σημειώνεται ότι, σήμερα, τα Ληνοπεράματα ως μέρος του ηλεκτρικού συστήματος εξυπηρετούν δύο βασικές δραστηριότητες, η μία είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία σύμφωνα με τις δηλώσεις σταματάει σταδιακά και η δεύτερη είναι ο ρόλος τους ως κόμβος του ηλεκτρικού συστήματος (ζυγοί 150kV) στον οποίο εγχέεται η παραγόμενη ενέργεια προκειμένου να κατανεμηθεί στη συνέχεια, στους διάφορους Υποσταθμούς του νησιού. Είναι προφανές ότι η δημιουργία του νέου Ενεργειακού Κέντρου συνεπάγεται την κατάργηση του παλαιού κόμβου, δεδομένου ότι ο νέος κόμβος δημιουργείται πλέον αναγκαστικά στην έξοδο της παραγωγής, άλλως θα καταλήξουμε να έχουμε δύο κόμβους, ένα στα Ληνοπεράματα και έτερο στη Δαμάστα. Δεν χρειάζεται πλέον ο κόμβος Ληνοπεραμάτων άρα, τόσο οι παμπάλαιες εγκαταστάσεις του απηρχαιωμένου Υποσταθμού Ληνοπεραμάτων 150kV, όσο και το δάσος των πυλώνων των ΓΜ τάσης 150kV, έξω από τον ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων, δεν έχουν πλέον ρόλο και θα πρέπει να καταργηθούν και να απομακρυνθούν.
  1. Ο μόνος λόγος διατήρησης των υποδομών αυτών είναι, σε κάποια επόμενη φάση, όταν πιθανόν αντληθούν υδρογονάνθρακες νοτίως της Κρήτης, να αξιοποιηθεί και πάλι ο ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων με νέες σύγχρονες μονάδες καύσης φυσικού αερίου, δεδομένου ότι ο Αθερινόλακκος είναι ήδη κοντά στον κορεσμό (διαθέτει 200MW και μπορεί να χωρέσει μόλις 100MW ακόμη) και επιπλέον, συντρέχουν άλλοι τεχνικοί λόγοι (περιορισμοί Δικτύου) που θέτουν περιορισμούς στην περαιτέρω αξιοποίηση του Αθερινόλακκου.
  2. Σημειώνεται ότι η υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης, η οποία σε πρώτη φάση θα χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή ενέργειας από την ηπειρωτική χώρα, σε επόμενη, όχι μακρινή φάση, θα δουλέψει αντίστροφα. Αυτό, γιατί αφενός απελευθερώνεται η δυνατότητα εγκατάστασης Αιολικών στο νησί αλλά πολύ περισσότερο, η εξόρυξη φυσικού αερίου, είναι λογικό, αν όχι μονόδρομος, να αξιοποιηθεί εν μέρει για τοπική παραγωγή ενέργειας, τόσο για κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του νησιού, όσο και για εξαγωγή της προς την υπόλοιπη χώρα, και αυτό μόνο στην Κορακιά και τα Ληνοπεράματα μπορεί να γίνει δεδομένου ότι οπουδήποτε αλλού απαιτείται μεγάλος αριθμός από ΓΜ εντός του νησιού που είναι αδύνατο να υλοποιηθούν. Άρα, η διατήρηση του κόμβου Ληνοπεραμάτων, μόνο αυτό τον σκοπό μπορεί να υπηρετήσει ή τουλάχιστο αφήνει ανοικτή την πόρτα, ανάλογα και με τις συνθήκες που θα επικρατήσουν την εποχή εκείνη.
  3. Συμπερασματικά, είναι λάθος, δεν υπάρχει πουθενά αλλού, σε μια μικρή γεωγραφική ενότητα ενός Δήμου που αναλαμβάνει το βάρος εγκατάστασης του νέου Ενεργειακού Κέντρου ολόκληρου του νησιού και όχι μόνο, αφού θα αναπτυχθεί και ως κόμβος διακρατικής διασύνδεσης, να δημιουργείται και έτερος κόμβος-ενεργειακό κέντρο και τέλος, να μη καταργείται αλλά να παραμένει ακόμη και το παλαιό ενεργειακό κέντρο των Ληνοπεραμάτων. Δηλαδή, τρεις κόμβοι-κέντρα αντί του ενός. Αυτό δεν συνάδει με τους κανόνες του ορθολογικού σχεδιασμού των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας και θα προκαλέσει αφόρητη επιβάρυνση στην υπόψη περιοχή. Είναι σχεδιαστικό λάθος.
  4. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Σταθμός Μετατροπής και οι εγκαταστάσεις που σε πρώτη φάση θα εγκατασταθούν στη Δαμάστα, θα αυξάνονται συνεχώς αφού νέες Γραμμές Μεταφοράς θα πρέπει να δημιουργούνται και να καταλήγουν στον Σταθμό Μετατροπής, διαφορετικά τα 1.000MW ή 2.000ΜW που θα καταλήγουν από τα αντίστοιχα υποβρύχια καλώδια δεν θα μπορούν να διέλθουν από το Σταθμό και θα ακυρώνουν την ικανότητα της διασύνδεσης.

 

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ – ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ

Στο σχήμα 1 παρουσιάζεται η υφιστάμενη κατάσταση, δηλαδή φαίνεται η ευρύτερη περιοχή των Δήμων Ηρακλείου – Μαλεβιζίου, με τις ΓΜ τάσης 150kV. Το σχήμα αυτό είναι απόσπασμα από το Google Earth, με τις γραμμές χωροθετημένες σε γεωγραφικές συντεταγμένες και για το λόγο αυτό, γραμμές που οδεύουν παράλληλα και σε μικρή απόσταση μεταξύ τους φαίνονται η μία πάνω στην άλλη, λόγω κλίμακας. Με κόκκινες, μπλε και κίτρινες στιγμές εμφανίζονται οι διάφορες Γραμμές υψηλής τάσης. Με μικρό τετράγωνο μαύρου χρώματος απεικονίζεται ο ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων και με τριγωνάκια μαύρου χρώματος επίσης, απεικονίζονται οι τρεις Υποσταθμοί υψηλής τάσης (Ηράκλειο Ι, Ηράκλειο ΙΙ και Ηράκλειο ΙΙΙ) που τροφοδοτούν την ευρύτερη περιοχή της πόλης του Ηρακλείου.

Σχήμα 1. Υπάρχουσα κατάσταση

Το γεγονός ότι το Ηράκλειο (ένα πολεοδομικό συγκρότημα με υψηλή κατανάλωση ενέργειας και πολλά δίκτυα) είναι πόλη παραλιακή, δημιουργεί ορισμένα δεδομένα από γεωγραφικής πλευράς. Τα δεδομένα αυτά συνιστούν πλεονέκτημα εάν αξιοποιηθούν, ενώ σε διαφορετική περίπτωση αποτελούν σοβαρό μειονέκτημα.

Συγκεκριμένα, οι γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης (ΓΜ) οι οποίες τροφοδοτούν τους προαναφερόμενους Υποσταθμούς (που χωροθετούνται στα κέντρα βάρους των φορτίων), μπορούν να προσεγγίσουν την πόλη μόνο από την ενδοχώρα (δηλαδή τη μια μόνο πλευρά της πόλης). Αυτό σημαίνει ότι σε ένα ιδανικό κύκλο, έχουμε προς αξιοποίηση μόνο το ένα ημικύκλιο (180 μοίρες) έναντι των 360 μοιρών που έχει μια πόλη που βρίσκεται στην ενδοχώρα. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια μεγάλη συγκέντρωση δικτύων υψηλής τάσης δεδομένου ότι στην περίπτωση του Ηρακλείου μόνο ο νότος είναι διαθέσιμος αφού ο βορράς καταλαμβάνεται από τη θάλασσα.

Όμως, το μειονέκτημα αυτό μπορεί να μετατραπεί σε πλεονέκτημα με ένα σωστό σχεδιασμό αφού η σύγχρονη τεχνολογία έχει καθιερώσει τις υποθαλάσσιες καλωδιακές διασυνδέσεις.

Σε ένα έργο τέτοιου μεγέθους, όπου η Κρήτη διασυνδέεται καλωδιακά α) με την Πελοπόννησο (διπλό ac κύκλωμα), β) με την Αθήνα (διπλό d.c. κύκλωμα), και τέλος γ) με την Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο, θα ήταν λάθος στο μείζον αυτό έργο να μη προβλεφτούν και οι αναγκαίες προσαρμογές και βελτιώσεις στο σημείο διασύνδεσης του νησιού, δηλαδή στην ευρύτερη περιοχή Ηρακλείου.

Τέλος, ένα επιπλέον σημαντικό πλεονέκτημα που δημιουργεί δυνατότητες είναι η παρουσία της Εθνικής Οδού (Ε.Ο) με τις ακόλουθες ιδιαιτερότητες. Η Ε.Ο. τέμνεται από την υφιστάμενη υπόγεια καλωδιακή γραμμή (δύο κυκλώματα) που τροφοδοτούν τον Υποσταθμό Ηράκλειο Ι, και επιπλέον η Ε.Ο. διέρχεται δίπλα από τον Υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙ, δίπλα από τα Ληνοπεράματα και τέλος, σε μικρή απόσταση από την Κορακιά.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ – ΛΥΣΕΙΣ

Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις, προτείνονται οι παρακάτω λύσεις οι οποίες αποτελούν μικρές παραλλαγές μεταξύ τους και όλες τους στηρίζονται στις ίδιες αρχές ορθού σχεδιασμού.

ΛΥΣΗ Α’

Στο σχήμα 2, με γραμμές πράσινου χρώματος απεικονίζονται οι καλωδιακές γραμμές 150kV (υπόγειες – υποβρύχιες). Στο σχήμα αυτό παρουσιάζεται η λύση Α, με τα εξής επιμέρους χαρακτηριστικά :

  •   Το νέο Ενεργειακό Κέντρο αναπτύσσεται στην Κορακιά, δίπλα στην ακτή.
  •   Καταργείται εντελώς ο ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων τόσο ως παραγωγή όσον και ως κόμβος διασύνδεσης του δικτύου υψηλής τάσης.
  •   Δεν δημιουργείται Ενεργειακό Κέντρο (Ε.Ε.) ούτε οποιεσδήποτε άλλες εγκαταστάσεις στην περιοχή Δαμάστας.
  •   Εκ των δύο Γραμμών υψηλής τάσης (ΓΜ) που οδεύουν από τη Δαμάστα προςτον ΑΗΣ Λινοπεραμάτων, η μια αποξηλώνεται και η δεύτερη διασυνδέεται με την ΓΜ που έρχεται από τη νότια Κρήτη (Μοίρες).
  •   Υπόγεια καλωδιακή διασύνδεση των δύο ΓΜ που διέρχονται έξω από την Δαμάστα με το νέο Ενεργειακό Κέντρο Κορακιάς.
  •   Αποξηλώνεται μεγάλο μέρος των Γραμμών υψηλής τάσης εντός της πόλης του Ηρακλείου (από Ληνοπεράματα έως τον Υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙ στον Κατσαμπά), καθώς και στο Δήμο Μαλεβιζίου (έξω από τα Ληνοπεράματα κλπ).Γίνεται υποθαλάσσια διασύνδεση, με μικρό υπόγειο τμήμα, του Ε.Κ. Κορακιάς με τον Υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙ (4 κυκλώματα).

 Υπόγεια διασύνδεση μέσω Εθνικής Οδού του Υποσταθμού Ηράκλειο Ι με τον Υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙ (διπλό κύκλωμα).

 

Σχήμα 2. Λύση Α

Το κέρδος της λύσης αυτής είναι :

 Αποξήλωση πλήθους πυλώνων :

  1. 31 πυλώνες της μιας ΓΜ Δαμάστα – Ληνοπεράματα,
  2. 47 πυλώνες της ΓΜ Ηράκλειο ΙΙ – Ηράκλειο ΙΙΙ,
  3. 41 πυλώνες της ΓΜ Ληνοπεράματα – Σκαλάνι,
  4. 12 πυλώνες από Ληνοπεράματα έως το σημείο διασύνδεσης της ΓΜ Μοιρών με Ηράκλειο ΙΙΙ.

Σύνολο αποξηλούμενων πυλώνων = 131 πυλώνες

 Αποξήλωση εναέριων αγωγών ΓΜ :

  1. 12 km της μιας ΓΜ Δαμάστα – Ληνοπεράματα,
  2. 15 km της ΓΜ Ηράκλειο ΙΙ – Ηράκλειο ΙΙΙ,
  3. 15,4 km της ΓΜ Ληνοπεράματα – Σκαλάνι,
  4. 2+2=4km των δύο ΓΜ από Ληνοπεράματα έως το σημείο διασύνδεσης της ΓΜ Μοιρών με Ηράκλειο ΙΙΙ.

Σύνολο αποξηλούμενων ΓΜ = 46,4 km ΓΜ

Σύνολο απελευθερούμενης δουλείας διέλευσης ΓΜ = 1.856.000 μ2 = 1.856 στρέμματα γης

 

ΛΥΣΗ Β’

Στο σχήμα 3 παρουσιάζεται η λύση Β. Στη λύση αυτή καταργούνται και οι δύο ΓΜ από τη Δαμάστα έως τα Ληνοπεράματα. Τα Ληνοπεράματα χρησιμοποιούνται για τη διέλευση υπόγειου καλωδίου ΓΜ (ένα κύκλωμα) και την εν συνεχεία μετατροπή του σε υποβρύχιο.

Σχήμα 3. Λύση Β

Το κέρδος της λύσης αυτής είναι :

 Αποξήλωση πλήθους πυλώνων :

  1. 62 πυλώνες των δύο ΓΜ Δαμάστα – Ληνοπεράματα,
  2. 47 πυλώνες της ΓΜ Ηράκλειο ΙΙ – Ηράκλειο ΙΙΙ,
  3. 41 πυλώνες της ΓΜ Ληνοπεράματα – Σκαλάνι,
  4. 11 πυλώνες από Ληνοπεράματα έως το σημείο διασύνδεσης της ΓΜ Μοιρών με Ηράκλειο ΙΙΙ.

Σύνολο αποξηλούμενων πυλώνων = 161 πυλώνες

 Αποξήλωση εναέριων αγωγών ΓΜ :

  1. 24 km των δύο ΓΜ Δαμάστα – Ληνοπεράματα,
  2. 15 km της ΓΜ Ηράκλειο ΙΙ – Ηράκλειο ΙΙΙ,
  3. 15,4 km της ΓΜ Ληνοπεράματα – Σκαλάνι,
  4. 2+2=4km των δύο ΓΜ από Ληνοπεράματα έως σημείο διασύνδεσης της ΓΜ Μοιρών με Ηράκλειο ΙΙ.

Σύνολο αποξηλούμενων ΓΜ = 58,4 km ΓΜ

Σύνολο απελευθερούμενης δουλείας διέλευσης ΓΜ = 2.336.000 μ2 = 2.336 στρέμματα γης

ΛΥΣΗ Γ’

Στο σχήμα 4 παρουσιάζεται η λύση Γ. Στη λύση αυτή αξιοποιείται η παρουσία της Εθνικής Οδού για την υπόγεια (αντί της υποθαλάσσιας) διασύνδεση της Κορακιάς με το εναέριο δίκτυο υψηλής τάσης έξω από τον οικισμό Γαζίου.

Σχήμα 4. Λύση Γ

Το κέρδος της λύσης αυτής από πλευράς αποξηλούμενων πυλώνων, αγωγών ΓΜ και δουλείας διέλευσης ΓΜ είναι ίδιο με εκείνο της λύσης Β.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Ο νέος αυτός σχεδιασμός επιτυγχάνει :

 Ένα μόνο Ενεργειακό Κέντρο στην περιοχή Κορακιάς, ακριβώς δίπλα στη θάλασσα, χωρίς μείωση της αξιοπιστίας των αφικνούμενων καλωδιακών διασυνδέσεων της Κρήτης, με επιπλέον εναέριο ή υπόγειο τμήμα γραμμών.

 Κατάργηση του ΑΗΣ Ληνοπεραμάτων ως Σταθμού Παραγωγής.

 Κατάργηση των Ληνοπεραμάτων ως κόμβου διασύνδεσης των γραμμών υψηλής τάσης και αξιοποίηση της περιοχής για τουριστικούς και οικιστικούς σκοπούς.

Μη δημιουργία Σταθμού Μετατροπής και οποιωνδήποτε άλλων εγκαταστάσεων στην περιοχή της Δαμάστας.

 Αποξήλωση πλήθους υφιστάμενων εναερίων Γραμμών υψηλής τάσης που οδεύουν εντός της γεωγραφικής ενότητας του Δήμου Μαλεβιζίου, έξω από τα Ληνοπεράματα, και εντός του αστικού ιστού της πόλης του Ηρακλείου. Σύνολο καταργούμενων πυλώνων 131 είτε 161, ανάλογα με την λύση που θα επιλεγεί. Καταργούμενες ΓΜ 46,4km είτε 58,4km ανάλογα με τη λύση που θα επιλεγεί. Κατάργηση δουλείας διέλευσης 1856 στρεμμάτων είτε 2336 στρεμμάτων, ανάλογα με τη λύση.

 

Το μέγεθος του συνολικού έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με Αθήνα – Κύπρο, επιβάλλει ένα ορθό σχεδιασμό και την ενσωμάτωση του κόστους των αναγκαίων προσαρμογών στο σημείο διασύνδεσης, στο ίδιο το έργο, είτε εν τω συνόλω είτε εν μέρει στο έργο και εν μέρει σε εθνικούς – περιφερειακούς πόρους. Αυτό θα αλλάξει την εικόνα και τις δυνατότητες της πόλης.

Στο σχήμα 5, με γραμμές πράσινου χρώματος παρουσιάζονται οι υποβρύχιες d.c. καλωδιακές διασυνδέσεις με Αττική και Κύπρο, όπου τα αντίστοιχα μήκη είναι 380km και 800km. Απεναντίας, η υποβρύχια a.c. διασύνδεση παράκαμψης του Ηρακλείου, έχει μήκος διαδρομής μόλις 30km. Ποσοστιαία, αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό στο συνολικό κόστος του έργου.

Σχήμα 5. Υποβρύχιες διασυνδέσεις

Με τιμή

ΚΩΣΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΗΣ

πρώην Δημοτικός Σύμβουλος Μαλεβιζίου

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content