Κάθετη πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων τον Μάρτιο

Στις εποχές της βαθιάς ύφεσης επέστρεψε η αγορά αυτοκινήτου, καθώς η εμφάνιση του κορωνοϊού στη χώρα, και ειδικά η εφαρμογή των μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, οδήγησε τις πωλήσεις σε ελεύθερη πτώση. Ακόμη και όταν τα μέτρα περιορισμού σταδιακά αρθούν, ο κλάδος θα συνεχίσει να υφίσταται πλήγμα, καθώς δύσκολα οι ιδιώτες, υπό την αβεβαιότητα για το εισόδημα και την απασχόληση την επόμενη ημέρα, θα προβούν σε μια μεγάλη αγορά, οι δε επιχειρήσεις περικόπτουν σημαντικά τις δαπάνες τους. Καθοριστικός παράγοντας για το μέλλον του κλάδου είναι η έκταση και η ταχύτητα με την οποία θα ανακάμψει η τουριστική αγορά, η οποία τα τελευταία χρόνια αντιστάθμισε σημαντικό μέρος των απωλειών που είχαν οι επιχειρήσεις πώλησης αυτοκινήτων από την καθίζηση της λεγόμενης λιανικής (αγορές από ιδιώτες).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον Μάρτιο του 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 8.470 αυτοκίνητα (επιβατικά, φορτηγά και λεωφορεία) έναντι 17.205 τον Μάρτιο του 2019, δηλαδή λιγότερα κατά 50,8%. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η μείωση στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, 59,7%, καθώς τον φετινό Μάρτιο κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 4.115 αυτοκίνητα έναντι 10.213 τον Μάρτιο του 2019.

Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχεται η κορυφαία κατηγορία του κλάδου, αυτή των επιβατικών αυτοκινήτων και μάλιστα των καινούργιων. Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει μείωση 53,4% στις πωλήσεις επιβατικών τον Μάρτιο του 2020 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019, ενώ στις πωλήσεις καινούργιων η κάμψη των πωλήσεων υπερβαίνει το 60% και είναι συγκεκριμένα 61,1%. Σε απόλυτους αριθμούς αυτό μεταφράζεται σε πωλήσεις συνολικά 6.902 επιβατικών, εκ των οποίων μόλις 3.703 είναι καινούργια. Η επίδοση του φετινού Μαρτίου, ειδικά όσον αφορά τα καινούργια επιβατικά, είναι χαμηλότερη ακόμη και από αυτές που είχαν καταγραφεί τις χρονιές της μεγάλης ύφεσης, το 2012 και το 2013. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2012 είχαν πωληθεί 5.378 επιβατικά, εκ των οποίων καινούργια ήταν οι 4.898. Αντιστοίχως, τον Μάρτιο του 2013 πωλήθηκαν 4.955 επιβατικά, εκ των οποίων καινούργια ήταν οι 4.488.

Η αρνητική εξέλιξη λόγω κορωνοϊού έρχεται σε μια εποχή κατά την οποία η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου βρισκόταν σε τροχιά ανάκαμψης, χωρίς ωστόσο να έχει προλάβει να ανακτήσει το έδαφος που είχε χάσει από το 2010 κι έπειτα και χωρίς να έχει βρεθεί στα προ του 2009 επίπεδα. Εκθεση, μάλιστα, που είχε διενεργήσει η Deloitte το 2017 εκτιμούσε ότι η μερική ανάκτηση των απωλειών που υπέστη η ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν αναμενόταν πριν από το 2021. Βεβαίως, δεν γνώριζε –και ούτε θα μπορούσε να γνωρίζει– τα όσα συμβαίνουν το 2020.

Μείωση καταγράφεται, βεβαίως, και στις πωλήσεις των λοιπών κατηγοριών οχημάτων. Οι συνολικές πωλήσεις φορτηγών υποχώρησαν τον Μάρτιο του 2020 κατά 34,7%, με την κάμψη στα καινούργια να είναι 41,3%. Οι πωλήσεις λεωφορείων –οι οποίες επίσης αναμένεται να υποστούν ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα λόγω των απωλειών στον τουρισμό– υποχώρησαν κατά 31,3%, ενώ κατά 37,9% μειώθηκαν οι πωλήσεις μοτοσικλετών.

 

 

Καθημερινή

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content