Η Κρήτη να μην ακούει απλώς τα τρένα να σφυρίζουν…

Του Κώστα Τριγώνη

Για λόγους που μόνο εμείς μπορούμε ενδεχομένως να γνωρίζουμε, όσες φορές στο πρόσφατο και το απώτερο παρελθόν γινόταν συζήτηση για δημιουργία “μέσου σταθερής τροχιάς” (σιδηροδρόμου δηλαδή ή τραμ) στην Κρήτη, την αντιμετωπίζαμε σαν κάτι το “αστείο”, ή σαν θέμα εντελώς ουτοπικό και απίθανο.

Η πρώτη πρόταση για δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου στην Κρήτη, είχε γίνει από τις αρχές του περασμένου αιώνα. Και απαξιώθηκε εντελώς. Κατάντησε προσφιλές θέμα στις… αποκριάτικες εκδηλώσεις, με τις παρελάσεις γαϊδουριών που παρίσταναν, υποτίθεται, τον “σιδηρόδρομο της Μεσαράς”, με αποτέλεσμα βέβαια, κάθε σοβαρή συζήτηση για ένα τέτοιο έργο να πάψει.

Έκτοτε, για “μέσον σταθερής τροχιάς” ξανασυζητήσαμε μόνο επί δημαρχίας Ασλάνη, όταν τέθηκε στο τραπέζι η πρόταση για δημιουργία εγκαταστάσεων τράμ στην πόλη του Ηρακλείου. Έγιναν μάλιστα τότε και προσπάθειες για μια προμελέτη, μέχρι που το θέμα απαξιώθηκε και λησμονήθηκε, αφού μόνο χαμόγελα προκαλούσε.

Χθες, ξανάγινε, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης, μια πρώτη συζήτηση “για την ανάπτυξη ενός σιδηρόδρομου που θα βοηθήσει στις μεταφορές του νησιού, συνδέοντας τις κυριότερες πόλεις μεταξύ τους”. Ο αντιπεριφερειάρχης κ. Νίκος Καλογερής μίλησε, έστω και κάπως αόριστα, για τη σύνταξη μελέτης βιωσιμότητας και κόστους-οφέλους, “για ηλεκτροκίνητο μέσο σταθερής τροχιάς, που θα κινείται κατά μήκος της Κρήτης”.

Δεν ξέρουμε τί ακριβώς έχει στο μυαλό του ο κ. Καλογερής, αλλά δεν είδαμε και κάποιον ενθουσιασμό σε όσους άκουσαν ή και ανtιλήφθηκαν περί τίνος θέματος γίνεται λόγος.

Καλά θα κάνουν πάντως, οι διοικούντες την Περιφέρεια Κρήτης, να οριστικοποιήσουν τις αποφάσεις τους. Και, αν πράγματι ασχοληθούν με το θέμα, να το κάνουν με σοβαρότητα και όχι “για πλάκα”, κατά το κοινώς λεγόμενο.

Τα “μέσα σταθερής τροχιάς”, αποτελούσαν, αποτελούν και θα αποτελούν, πολύ σημαντικό μοχλό ανάπτυξης, για όλες τις σύγχρονες, μεγάλες και μικρές, χώρες του πλανήτη. Ακόμα και στην Ελλάδα, όπως παρακολουθούμε, γίνονται τα τελευταία χρόνια σημαντικές προσπάθειες προσαρμογής στα σύγχρονα διεθνή δεδομένα. Η Αθήνα απέκτησε ένα σωτήριο για όλους μετρό, η Θεσσαλονίκη αποκτά με τη σειρά της, ενώ εκσυγχρονίζονται όλα τα σιδηροδρομικά δίκτυα. Προσπαθεί δηλαδή η χώρα μας να μειώσει την απόσταση που την χωρίζει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Άραγε, υπάρχει κάποια “λογική”, που θα αποκλείσει πάλι την Κρήτη από αυτό το κλίμα; Υπάρχει κάποιος λόγος που θα έθετε εκτός τέτοιας συζήτησης το νησί μας;

Εμείς, τέτοιο λόγο, δεν βλέπουμε. Αντιθέτως, θεωρούμε πως όλα πλέον συνηγορούν, ώστε να τεθούν επί τάπητος σήμερα στο νησί μας, όλα τα θέματα που έχουν σχέση με τη δημιουργία δικτύων σταθερής τροχιάς. Και μάλιστα, δεν εννοούμε μόνο τα δίκτυα που θα ενώνουν σιδηροδρομικώς τις πόλεις της Κρήτης μεταξύ τους, αλλά και τη δημιουργία δικτύων σταθερής τροχιάς εντός των πόλεων, δηλαδή τις εγκαταστάσεις τραμ, τουλάχιστον στο Ηράκλειο, αλλά και στα Χανιά, όπου δεν προλαβαίνουμε να καταγράφουμε τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα που σημειώνονται.

Ας αναθέσουμε λοιπόν, σε ειδικούς επιστήμονες, να αποφανθούν αν “σηκώνει” σιδηρόδρομο η Κρήτη, κι αν είναι εφικτή η εγκατάστσση δικτύων τραμ στις πόλεις του Ηρακλείου και των Χανίων.

Εννοείται πως, αυτό θα πρέπει να γίνει με την σοβαρότητα που είναι αναγκαία. Και με τη συνεργασία Αυτοδιοίκησης (Α΄και Β΄βαθμού) και Κυβέρνησης, κατ’ επέκταση δε και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεν λείπουν από την Κρήτη οι σοβαροί άνθρωποι, αυτοί δηλαδή που μπορούν να βλέπουν και πέρα από τη μύτη τους. Σ’ αυτούς ελπίζουμε. Σ’ αυτούς θα πρέπει να ανατεθεί ο χειρισμός του σοβαρού αυτού ζητήματος, και μάλιστα χωρίς καθυστερήσεις.

Η Κρήτη έχει τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες. Που πρέπει να τις ενισχύουμε, με κάθε πρόσφορο τρόπο, και όχι να τις “πνίγουμε”.

 

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ