Γάζι – Ηράκλειο: Ένας δρόμος που θέλει λίγα λόγια και πολλά έργα

Του Κώστα Τριγώνη

Σε δημόσια διαβούλευση έχει θέσει ο Δήμος Μαλεβιζίου την υπό μελέτη ανάπλαση της λεωφόρου Ελευθερίου Βενιζέλου, δηλαδή του κεντρικού δρόμου της διαρκώς αναπτυσσόμενης πόλης του Γαζίου, του (μοναδικού) οδικού άξονα που συνδέει το Γάζι με το Ηράκλειο. Θα μας επιτραπεί λοιπόν, να διατυπώσουμε κι εμείς δημοσίως κάποιες παρατηρήσεις μας.

Κατ΄ αρχήν, ας μιλήσουμε για το τμήμα της λεωφόρου, μέσα στο Γάζι.

Είναι αλήθεια, ότι, ανέκαθεν, οι δημοτικές αρχές δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν στη ραγδαία αναπτυσσόμενη αυτή πόλη, όλα όσα έχει ανάγκη και όσα της αξίζουν. Η ανάπτυξη του Γαζίου ήταν τόσο γρήγορη, που δεν είχαν τη δύναμη να την προφτάσουν οι δημοτικές αρχές. Έτσι, όσο μεγάλωνε το Γάζι, τόσο μεγενθύνονταν και τα προβλήματά του, με αποτέλεσμα η όποια ανάπτυξή του να προσλάβει άναρχες διαστάσεις.

Η λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου που διασχίζει απ’ άκρη σ’ άκρη το Γάζι, είναι ένας δρόμος αρκετά φαρδύς. Όμως, τον στενεύουν απελπιστικά τα μονίμως σταθμευμένα αυτοκίνητα, και στα δυο του ρεύματα.

Τώρα, βλέπουμε στις μακέτες, πως οι μελετητές επιδιώκουν μόνο την αισθητική, όχι όμως και την κυκλοφοριακή του αναβάθμιση. Ουσιαστικά, καταργούν τις θέσεις στάθμευσης, διατηρούν όμως μόνο ένα, αμφίπλευρο ρεύμα κυκλοφορίας. Αυτό, για τα σημερινά κυκλοφοριακά δεδομένα αλλά κυρίως για τις προοπτικές του Γαζίου, είναι ένα πρόβλημα. Ελπίζουμε να υπάρξουν προτάσεις για την άμβλυνσή του. Όχι μόνο μέσα από τη δημόσια διαβούλευση, αλλά και από ειδικούς συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι πρέπει να διατυπώσουν με σαφήνεια τις συγκεκριμένες απόψεις τους.

Εκείνο όμως που μας ανησυχεί περισσότερο, είναι ότι μόνο ένα ρεύμα κυκλοφορίας ακούμε πως σχεδιάζεται και για το εκτός πόλης τμήμα της λεωφόρου, ενώ το υπόλοιπο πλάτος του δρόμου θα διατεθεί, μας λένε, για τη δημιουργία ποδηλατόδρομου. Δεν νομίζουμε πως αυτό είναι σωστό. Η λεωφόρος, κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον δυο ρεύματα κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση. Διαφορετικά, σε πολύ λίγο χρόνο, οι αρμόδιοι θα ψάχνουν (και δεν θα βρίσκουν) μια δεύτερη συνδετήρια οδό με το Ηράκλειο. Καλά είναι και τα ποδήλατα, αλλά άραγε πόσα ποδήλατα υπάρχουν σήμερα στο Γάζι, και πόσοι πολίτες θέλουν σήμερα να μεταβούν ποδηλατώντας από το Γάζι στο Ηράκλειο ή άντίστροφα; Ποδηλατόδρομοι, αν γίνουν, πρέπει να δημιουργηθούν αλλού, όχι σε ένα τόσο πολυσύχναστο δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.

Ολοκληρώνουμε τις παρατηρήσεις μας με τα εξής:

Καλώς η σημερινή δημοτική αρχή προχωρεί στην τελική διαμόρφωση της συγκεκριμένης μελέτης. Οφείλει όμως παράλληλα να μας ενημερώσει, πού βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις της με τον ΑΔΜΗΕ, για την εξασφάλιση των περίφημων και πολυδιαφημισμένων “ανταποδοτικών τελών” της καλωδιακής διασύνδεσης. Έχουν καταλήξει στο ύψος τους; Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την είσπραξή τους; Ή όλα είναι μετέωρα, δηλαδή “στον αέρα” όπως λέει κι ο λαός;

Εκείνο που απαιτείται πλέον είναι, να ενημερώσει επίσημα τους Μαλεβιζιώτες η δημοτική αρχή, ποιός είναι ο πραγματικός σχεδιασμός της (αν υπάρχει) και ποιό χρονοδιάγραμμα ισχύει (αν βέβαια έχει καθοριστεί, που πολύ αμφιβάλλουμε). Δηλαδή:

  1. Πότε θα ολοκληρωθούν όλες οι αναγκαίες μελέτες για τη νέα μορφή του δρόμου
  2. Πότε θα εισπραχθούν και πόσα χρήματα από τον ΑΔΜΗΕ ή από οπουδήποτε αλλού για να διατεθούν στη λεωφόρο Ελ. Βενιζέλου.
  3. Σε ποιό σημείο βρίσκονται οι απαλλοτριώσεις (ποιές έχουν γίνει και ποιές απομένει να γίνουν)
  4. Πότε υπολογίζει η δημοτική αρχή ότι μπορεί να ολοκληρωθεί πλήρως η προετοιμασία του έργου (όλες οι οριστικές μελέτες, περιβαλλοντικά, αναθέσεις, κλπ).

Γιατί, καλό είναι να λέμε πως σχεδιάζουμε, πως προχωρούμε μπροστά, πως αναβαθμίζουμε, κλπ. Το θέμα είναι, όλα όσα λέμε, να είμαστε πράγματι σε θέση να τα υλοποιήσουμε. Διαφορετικά, απλώς κοροϊδεύουμε τον κόσμο.

 

 

 

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content