Δώρον – Άδωρον ;

Με το ΜΑΤΙ του Επωχούμενου Παρατηρητή

«Λέγε, λέγε, το κοπέλι, κάνει τη γριά και θέλει»! Όμως, ας στοιχηθούμε πίσω από τη διακριτικότητα του ανώνυμου κρητικού μαντιναδολόγου· ας διευρύνουμε το αντικείμενο της μαντινάδας. Ας φανταστούμε ότι εμείς είμαστε εκείνο το επίμονο «κοπέλι» και η «γριά» είναι ο κόσμος, ο κοσμάκης, ο λαός, τέλος πάντων… Οπότε, σαν κοπέλια, που είμαστε, λέμε και ξαναλέμε, ότι ιδιαίτερα τώρα, κάτω από την πίεση των γεωπολιτικών γεγονότων, πρέπει να εγκαταλείψουμε «άρον – άρον» τον όρο «Λιβυκό» πέλαγος, που μάθαμε στα μαθητικά θρανία και να λέμε, στο εξής «Νότιο Κρητικό Πέλαγος». Για διάφορους λόγους. Ένας είναι ότι η θάλασσα της Λιβύης δεν βρέχει την ακτογραμμή της νότιας Κρήτης, αλλά τα όριά της φτάνουν κάπου στο μέσον της απόστασης… Άλλος λόγος είναι ότι με το ψευτομνημόνιο για την ΑΟΖ Λιβύης – Τουρκίας, σε λίγο θα χρειαζόμαστε διαβατήριο για να απομακρυνθούμε, έστω και λίγα χιλιόμετρα από τις ακτές μας. Λέμε, τώρα… Και τέλος, όταν και εάν γίνει ποτέ άντληση υδρογονανθράκων, ανοικτά της νότιας Κρήτης, τι θα λέμε, τι θα γράφεται και τι θα μεταδίδεται τηλεοπτικά; Ότι η Ελλάδα αντλεί πετρέλαιο ή αέριο από το Λιβυκό πέλαγος, δηλ. από τη θάλασσα της Λιβύης; Ότι δηλ. το κλέβουμε από τη Λιβύη; Όχι, βέβαια! Άρα, το πιάσαμε το υπονοούμενο…

Υπάρχει μια μερίδα του κόσμου, που της αρέσει να τάσσεται αντίθετα με οποιαδήποτε αλλαγή, οποιαδήποτε νέα κατάσταση και δεδομένα… Βλέπε – Αντιεμβολιαστές! Ενώ βλέπουν ότι το 90% και άνω, από τους θανάτους λόγω covid-19, είναι ανεμβολίαστοι, εκείνοι επιμένουν … εκεί και αρνούνται να εμβολιαστούν, παρατείνοντας σε όλους μας την ταλαιπωρία που μας επιφέρει η πανδημία… Από αυτό το γεγονός, αλλά και από το άλλο, το πιο σύγχρονο και λυπηρό, εκείνο των σεισμών που έπληξαν πρόσφατα την Κρήτη, έκαμα τη σκέψη: Φαντάσου να είχε, ήδη, αρχίσει η άντληση πετρελαίου (στο Νότιο Κρητικό Πέλαγος), τι θα έλεγε αυτή η μειοψηφία και οι όπου γης παρασκηνιολόγοι και σκανδαλοθήρες; Μααα… ότι οι σεισμοί αυτοί, που οφείλονται στη μετατόπιση των τεκτονικών πλακών, γίνονται επειδή αντλούμε υδρογονάνθρακες και διαταράσσουμε τις γεωλογικές ισορροπίες σ’ αυτή τη θαλάσσια περιοχή. Ψέματα ;;;

Και μια και φανταστήκαμε πως αντλούμε πετρέλαιο (και ένας Θεός ξέρει πότε θα γίνει αυτό) και αυτόν τον καιρό τα καύσιμα, γενικώς, έχουν πάρει την ανιούσα, αν ήταν ν’ αγοράσουμε αυτοκίνητο, τι κινητήρα θα επιλέγαμε να είχε, για μεγαλύτερη οικονομία; Η επιλογή, στο ζήτημα αυτό είναι δύσκολη, επειδή οι τιμές των καυσίμων μπορεί να αλλάζουν και μάλιστα όχι ομοιόμορφα, όπως ακριβώς γίνεται στις μέρες μας… Γενικά, όμως, μιλώντας για μια συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτου, θα απορρίπταμε τη βενζινοκίνηση, καθώς έχει το μεγαλύτερο κόστος και στο καύσιμο και στη συντήρησή του. Ερχόμαστε στο ντίζελ, που θα ήταν η λύση της επιλογής μας, αν στον ορίζοντα δεν είχαμε τα οχήματα με κινητήρα αερίου. Και εδώ υπάρχουν δύο κατηγορίες. 

Η πρώτη είναι το αρκετά δημοφιλές υγραέριο, LPG (Liquefied Petroleum Gas) το οποίο παράγεται από το πετρέλαιο και αποτελείται κυρίως από προπάνιο· το αέριο που περιέχεται και στα … γκαζάκια. Το προπάνιο είναι βαρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα και σε περίπτωση διαρροής παραμένει στο έδαφος, αυξάνοντας τη συγκέντρωσή του και δημιουργώντας κίνδυνο ανάφλεξης.

Από την άλλη πλευρά υπάρχει το φυσικό αέριο CNG (Compressed Natural Gas), δηλαδή αέριο που έχει προέλθει από εξόρυξη και αποτελείται κυρίως από μεθάνιο. Αυτό έχει περισσότερα οκτάνια από το υγραέριο, αλλά η διείδυσή του στην ελληνική αγορά δεν είναι τόσο μεγάλη. Το μεθάνιο είναι ελαφρότερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα και σε περίπτωση διαρροής, διαχέεται στην ατμόσφαιρα, ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα ανάφλεξης. Μια άλλη διαφορά τους είναι ο τύπος εγκατάστασης και το σημείο που θα γίνει η τοποθέτηση στο αυτοκίνητο. Το υγραέριο  (LPG), μπαίνει συνήθως στο χώρο της ρεζέρβας σε μια κυλινδρική φιάλη που γεμίζει έως 50 λίτρα. Από την άλλη πλευρά, το φυσικό αέριο (CNG), έχει εντελώς διαφορετική αρχιτεκτονική, καθώς αποθηκεύεται σε φιάλες που αντέχουν αρκετή πίεση. Λόγω των συγκεκριμένων ιδιομορφιών, το κάθε σύστημα δεν μπορεί να δεχτεί άλλο αέριο, αλλά θα είναι, είτε μόνο LPG, είτε CNG. Επίσης, το κόστος εγκατάστασης του υγραερίου (LPG) είναι μικρότερο από εκείνο του φυσικού αερίου (CNG), όμως, λόγω της καλύτερης απόδοσης που έχει το φυσικό αέριο, η απόσβεση γίνεται γρήγορα… 

Σκοπίμως δεν αναφέρουμε τους υβριδικούς κινητήρες, όπου το κόστος θα βρίσκεται ενδιάμεσα, αλλά εξετάζουμε τις αμιγείς περιπτώσεις. Όμως, αξίζει να αναφέρουμε ότι το φυσικό αέριο (CNG) είναι ~60% οικονομικότερο της βενζίνης, ~40% οικονομικότερο του υγραερίου (LPG) και ~30% συγκριτικά με το ντίζελ… Σε όλες αυτές τις λύσεις, η εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου και κυρίως του διοξειδίου του άνθρακα, δεν παύει να υφίσταται, αφού βενζίνη, ντίζελ, υγραέριο και φυσικό αέριο, περιέχουν άνθρακα, έστω και με διαφορετική από το καθένα καύσιμο επιβάρυνση στην ατμόσφαιρα… 

Όμως, το αστέρι σε σχέση με το περιβάλλον είναι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Αυτά δεν έχουν εξάτμιση, άρα έχουν μηδέν εκπομπές, στο περιβάλλον. Κινούνται με ηλεκτρισμό, από μπαταρίες (λιθίου, κυρίως), τις οποίες φορτίζει ο χρήστης είτε όταν επιστρέψει στο σπίτι, είτε σε σημεία σε πρατήρια καυσίμων ή αλλού. Η φόρτιση στο σπίτι μπορεί να διαρκεί κάποιες ώρες (6-12). Όλα εξαρτώνται από τη χωρητικότητα της μπαταρίας και από την ταχύτητα της φόρτισης. Όμως, η διαδικασία βελτιώνεται και για φόρτιση ως τα 80% της χωρητικότητας, απαιτείται πολύ λιγότερο από μισή ώρα. Τα μειονεκτήματα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι η αυτονομία, η διάρκεια φόρτισης και το ότι είναι ακριβότερα των συμβατικών. Το θέμα της σχέσης τους με το περιβάλλον, είναι υπό συζήτηση. Ναι μεν, όπως είπαμε, έχουμε μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου· όμως, για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας, με την οποία θα τα φορτίσουμε, κάποιο εργοστάσιο θα καταναλώσει γαιάνθρακες ή πετρέλαιο, οπότε η «ρύπανση», απλώς, γίνεται κάπου αλλού – έξω από την πόλη. Το ιδανικό θα ήταν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές (ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά), αποκλειστικά· όμως αυτό δεν είναι ξεκάθαρο, προς το παρόν, αν και θεωρητικά είναι εφικτό… Διαφορετικά ισχύει  το «δώρον – άδωρον»!

Ep.Peripatitis@gmail.com

 

  • samolis-thumbnail-Banner1
  • samolis-thumbnail-Banner2
  • samolis-thumbnail-Banner3



ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Click to Hide Advanced Floating Content